MediaWatch

WPP trækker sig ud af mangeårigt tv-ejerskab

Den globale reklamekoncern WPP sælger sin majoritetsandel i britiske The Farm, der er specialiseret i postproduktion, til amerikansk konkurrent. Salget er det seneste af en række siden ledelsesskiftet i WPP.

Efter mere end 20 års ejerskab trækker reklamegruppen WPP, der bl.a. også ejer mediebureauet GroupM, sig ud af det britiske tv- produktionsselskab The Farm. Det skriver Financial Times.

Køberen er den amerikanske konkurrent Picture Shop, der har base i Los Angeles.

The Farm er Stobritanniens største inden for postproduktion og har bl.a. arbejdet med ITV's successerie Downton Abbey og som fast partner op dele af BBC Sports tv-produktioner.

Frasalget er en del af en strategi om at skære ind til kerneforretningen i WPP, som selskabets topchef Mark Read har udstukket, efter han sidste år overtog ledelsen fra den mangeårige adm. direktør Martin Sorrel.

Strategien har foreløbig ført til mere end 30 frasalg for omkring 850 mio. pund eller cirka 7 mia. kr. Salget af WPP's ejerandel på 75 pct. af The Farm vurderes til at lægge 50 mio. pund, cirka 420 mio. kr.,  til det regnestykke.

"Vi havde et godt forhold til WPP, men vi har aldrig været en kerneforretning for dem. Med deres nye strategi var vi i en position, hvor vi kunne søge efter et godt nyt hjemsted," siger Nicky Sargent, medstifter af The Farm, til Financial Times.

Mere fra MediaWatch

Top 20: Sæsonfinaler trak færre live-seere

Efterårets største danske underholdningsformater rundede sæsonen af i sidste uge, men i modsætning til sidste år nåede finaleprogrammerne med en enkelt undtagelse ikke over en mio. live-seere.

Nent udfaser Viafree og går i partnerskab med ViacomCBS

Nent trækker i 2022 stikket på sin reklamefinansierede streamingplatform i Norden, Viafree, til fordel for et partnerskab med en af verdens spillere inden for annoncefinansieret streaming. Nent skal fortsat stå for lokalt annoncesalg.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs