MediaWatch

Rapport: Traditionelt tv står til at miste en tredjedel af omsætningen frem mod 2023

Faldet i det danske milliardmarked for tv-pakker vil accelerere de kommende år, lyder konklusionen i en ny PwC-rapport. Færre licensmidler til DR og unges flugt fra flow-tv er blandt de primære årsager.

Uffe Weng/TDC
Foto: Uffe Weng/TDC

Et voksende antal personer i Danmark opsiger deres tv-pakker og lægger dermed stigende pres på den traditionelle tv-forretning hos udbydere som Yousee, Stofa og Boxer. Sivningen i markedet er dog kun lige begyndt, og frem mod 2023 står tv-markedet til at miste en tredjedel af omsætningen. Det konkluderer en ny medieanalyse, som revisionsfirmaet PwC står bag, skriver Finans.

"Streaming-effekten tager større markedsandele end ventet, og de traditionelle tv-udbydere får ikke fat i den unge generation," siger Leif Ulbæk Jensen, partner i PwC, til Finans.

Alene i Yousee har man siden 2014 mistet 177.000 tv-kunder. For at imødekomme udviklingen tilbyder tv-udbyderne såkaldte bland-selv-pakker til kunderne, hvor streamingtjenester som HBO og Viaplay kan tilvælges i stedet for en tv-kanal – hvilket ifølge Leif Ulbæk Jensen formentlig vil redde en del af omsætningen. Men det vil samtidig koste på indtjeningen, fordi man i stedet bliver videreformidler af streaming, hvor fortjenesten er markant lavere end på tv-pakkerne.

Ifølge PwC's fremskrivning vil streamingmarkedet i Danmark vokse med 12 pct. om året frem mod 2023, mens traditionelt tv- og hjemmevideo vil falde med 9,3 pct. årligt. I dag har godt 82 pct. af befolkningen en tv-pakke i hjemmet, men tallet falder med mellem 30.000 og 50.000 om året ifølge avisen.

Relaterede

mediawatch 14 day trial

Seneste nyt

Mediejob

Se flere

Se flere