MediaWatch

Klar i mælet og uden hovsaløsninger: Sådan ser branchefolk ny TV 2-boss

Ny frontkvinde for TV 2 er det oplagte valg til at videreføre arven fra Merete Eldrup, vurderer flere branchefolk. En brydningstid venter dog Anne Engdal Stig Christensen forude, hvor det næste slag står på streamingmarkedet, og hun vil blive afkrævet en definition af TV 2's rolle i samfundet, lyder det.

Miklos Szabo/TV 2
Anne Engdal Stig Christensen skifter 1. august jobbet som indholdsdirektør hos TV 2 ud med posten som adm. direktør samme sted. Foto: Miklos Szabo/TV 2

Den 1. august tiltræder en ny øverste chef for statsejede TV 2. Det bliver den nuværende indholdsdirektør, Anne Engdal Stig Christensen, der skal løbe videre med depechen, når Merete Eldrup giver den fra sig efter godt 11 år i direktørstolen.

Var opgaven for Merete Eldrup at vende økonomien bliver opgaven for Anne Engdal Stig Christensen at føre TV 2 det næste store skridt ind i en digital verden, hvor streaming står for en større del af seningen.

Flere tidligere kollegaer kalder hende personificeringen af TV 2, mens Michael Dyrby, chefredaktør på B.T. og tidligere nyhedsdirektør på TV 2, ser valget af Anne Engdal Stig Christensen som et ønske om at videreføre den nuværende kurs i mediehuset.

"Hun var blandt top tre over oplagte kandidater til posten. Som jeg ser det, er valget af hende også et valg af en kontinuitet af den linje, der har været ført under Merete Eldrup, fra bestyrelsens side," siger han.

Michael Dyrby bliver suppleret af den kommende direktørs tætte kollega Lotte Lindegaard, der er kanalchef for TV 2, som har arbejdet sammen med Anne Engdal Stig Christensen både på DR og nu på TV 2 i mere end otte år. Set fra hendes stol er den nyudpegede direktør helt grundlæggende "legemliggørelsen af TV 2".

"Jeg tror ikke, der findes en på TV 2, som holder lige så meget af arbejdspladsen og TV 2's opgave i det danske samfund som hende. Hun er oprigtigt optaget af, hvad den almindelige dansker tænker, og hvilken rolle TV 2 spiller for os alle sammen. Hun har været med fra et meget tidligt tidspunkt og kender både det oprindelige ståsted, men har også været med i den udvikling, som har været nødvendig over de sidste år," siger Lotte Lindegaard kort efter udnævnelsen tirsdag.

Tv-producenten Thomas Heurlin står bag selskabet Impact, der bl.a. samarbejde med TV 2 om projektet ”De misbrugte filmbørn”. Han betegner Anne Engdal Stig Christensen som en direktør med en stærk publicistisk profil, ”som virkelig ser TV 2 som en vigtig station for danskerne”, og som har sat en tiltrængt klar kurs for TV 2’s rolle og indhold.

”Man kan mærke, om en tv-station har en klar vision, så også redaktørerne ved, hvor det er, man skal hen, og man som producent har en fornemmelse af, hvad der bliver efterspurgt. Der har tidligere været perioder, hvor redaktørerne indbyrdes var uenige og der var fnidder frem for en klar vision, men det, synes jeg, er lykkedes under hendes ledelse.”

En langstrakt proces

Michael Dyrby fremhæver især Anne Engdal Stig Christensens "grundighed og omhyggelighed" som nogle af hendes stærkeste kvaliteter som leder, hvilket også afspejler sig i, at den indholdsmæssige udvikling hos TV 2 under hendes ledelse ikke har båret præg af store, pludselige kvantespring, men været en langvarig, rullende proces.

"Hun er god til at sikre, det er den rette strategi, der bliver ført, og hun er typen, der hellere undersøger tingene en ekstra gang end træffer en hurtig beslutning," siger Michael Dyrby.

"Samtidig har hun qua sin position været i stand til både at udvikle og forny TV 2's programprofil gennem en langstrakt proces frem for de her kæmpestore spring med vilde opfindelser, der tidligere har været med eksempelvis TV 2 News og streamingtjenesten. Hun har stået for et langt, sejt træk snarere end store satsninger og eksperimenter. Det betyder ikke, man ikke har fornyet sig – for det har man – det er bare sket over den her lange, tiårige periode."

Underholdningschef på B.T., Maiken Wexø, nåede kun kortvarigt at arbejde under den kommende TV 2-direktør, men fortæller, at hun oplevede hende som en chef, der lytter og giver plads, samtidig med hun er meget sikker i sine egne beslutninger.

"Det er afgørende egenskaber at have i den rolle, hun skal have nu," siger Maiken Wexø.

"Anne Stig ved lige præcis, hvad hun gerne vil, og hun spørger ikke om lov. Nogle mennesker kan være lidt usikre på sig selv og have behov for at spørge om råd osv. Sådan er Anne slet ikke. Hun er enormt sikker på sig selv og bøjer ikke let i vinden."

Hun suppleres af Thomas Heurlin, der har oplevet Anne Engdal Stig Christensen som i højere grad værende en medspiller i forhandlingssituationer end en hård hund.

”Jeg synes, at det, der også er godt ved hende, er, at hun er rimelig at tale med. Det med at være en hård hund, kommer man heller ikke så langt med. Det handler ikke så meget om beløbet, men om stemningen og stilen, om man føler, at man er to modparter eller kæmper for det samme. Der har TV 2 formået at vise, at man er sammen om det. Der er en kæmpe grad af ordentlighed over hende.”

Ingen vej uden huller

Roserne til trods er der dog også flere udfordringer af både større og mindre karakter i horisonten for den tiltrædende direktør. Thomas Heurlin opfordrer hende til at holde kursen og skruen i vandet, men have et ekstra øje på udviklingen i streamingmarkedet, hvor han hæfter sig ved, at Viaplay er større i udbredelse end TV 2 Play.

"Der skal ske et eller andet der - der må endnu mere pres på. Det kan jo ikke passe at Viaplay nærmest er støre end dem. Det er der, hvor TV 2’s største udfordring er. Det er foruroligende og streaming bliver mere og mere vigtigt,” siger han.

B.T.'s chefredaktør, Michael Dyrby, peger på, at den nye direktør både skal definere og udfolde en bredere vision for TV 2 internt og eksternt.

Han hæfter sig samtidig ved, at Anne Engdal Stig Christensen har begrænset erfaring med at navigere i det politiske farvand.

"Jeg ser ikke, hun vil blive udfordret på det faglige og mediemæssige, men det er klart, der også er en del politik i stillingen, hvor det handler om at skulle positionere og placere en så stor medievirksomhed i det politiske system. Der har TV 2 gennem mange år været begunstiget af, at alt fokus har været på DR. Men siden DR er blevet beskåret, vil blikket uden tvivl rettes mod TV 2. Så det er ét sted, hun klart vil blive udfordret," siger han.

"Så er der naturligvis også det element, at hun skal være TV 2's stemme og ansigt udadtil, hvor hun skal formidle TV 2's retning og profil og kunne fortælle, hvad det er for en værdi, TV 2 giver til danskerne. Her skal hun finde ud af, hvordan hun vil positionere sig – vil hun eksempelvis tale om mediepolitik osv.," siger han.

Relaterede

mediawatch 14 day trial

Seneste nyt

Mediejob

Se flere

Se flere