MediaWatch

Filmforsker om nyligt filmkøb: Netflix kridter banen op i Afrika

Streamingtjenesten Netflix har betalt 3,8 mio. dollar for de globale rettigheder til den nigerianske 'Nollywood’-film "Lionheart". Ifølge filmforsker ligner trækket det første store skridt i Netflix’ positionering på det afrikanske marked.

Foto: Ritzau Scanpix/Reuters/Lucy Nicholson

Ikke mange udenfor Nigerias grænser kender til de omkring 2500 film, der produceres i det store afrikanske lands omfattende filmindustri, populært kaldet "Nollywood". Men det kan Netflix globale strategi ændre på. Den globale streamingtjeneste har nemlig med købet af det nigerianske drama "Lionheart" for omtrent 3,8 mio. dollars (25 mio. kr.) sidste år taget et stort skridt ind på det afrikanske marked, mener den belgiske filmforsker Alessandro Jedlowski i en artikel om Netflix og Nollywood i Weekendavisen.

”Film- og tvbranchen har i årevis fokuseret på, at komme ind på det marked, fordi det ser ud til at kunne vokse massivt. Men det er bare ikke sket endnu, fordi det stadig er relativt dyrt og langsomt at streame fra internettet i Afrika,” siger Alessandro Jedlowski om det afrikanske film- og tv-marked, der ifølge avisen er blandt de fem største i verden sammen med mere velkendte industrier som amerikanske Hollywood og indiske Bollywood.

Filmeksperten forudser både fordele og ulemper ved streamingtjenestens indtog. Netflix kan nemlig både være en kilde til at finansiere filmproduktioner i Nigeria og skabe mere kunstnerisk modige film, men også skabe splittelse, fordi et Netflix-abonnement og den internetdata, der skal bruges til at streame, vil være forbeholdt de få i Afrika på grund af et højt prisniveau.

Mere fra MediaWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs