MediaWatch

"Yousee er tydeligvis i færd med at genopfinde sig selv"

Yousees indtog på markedet for sportsrettigheder ses som et "relativt aggressivt træk" af medieekspert, mens analytiker hos Sydbank ser det mere som udtryk for markedsmæssig tvang end egentlig fri vilje til at kaste sig over rettighederne.

PR/Yousee
Foto: PR/Yousee

Når fodboldspillerne løber på grønsværen i næste sæsons Premier League, skal danske fodboldfans berede sig på at tune ind på andre kanaler end hidtil.

Nordic Entertainment Group (NENT) og Discovery Networks har de seneste år delt rettighederne. Men i dag kunne NENT, der sikrede sig rettighederne i 2018, meddele, at selskabet har solgt halvdelen af live-rettighederne på flow-tv til Yousee. Aftalen gælder fra sommer og tre år frem.

Med aftalen træk trækker Yousee i kamptrøjen som konkurrencelysten medspiller på indholdsfronten, men Morten Imsgard, der er senioranalytiker hos Sydbank.

"Det er en offensiv i forhold til at ændre sin forretningsmodel mod det mere konkurrencedygtige. I industrien har det længe været givet, at den klassiske forretningsmodel, hvor man bare distribuerer nogle tv-pakker, ikke fungerer længere. Det er bare en langsom afviklingsforretning," siger Morten Imsgard.

Yousees udbredelse af forretningen til også at favne indholdsproduktion har været undervejs i nogen tid. Eksempelvis gik landets største tv-distributør i 2018 i luften med tv-kanalen Xee med Fox som partner. Det er netop på dén kanal, at Yousees Premier League-kampe bliver vist.

Ekspert: Vil skabe ny loyalitet

Medieekspert Claus Bülow Christensen er langt hen ad vejen enig med Morten Imsgard i, at Yousee for alvor stempler ind på indholdsindkøb – bl.a. efter en periode med vedvarende nedgang i antallet af tv-kunder.

"Yousee sidder jo og kigger på, hvordan man kan skabe ny kundeloyalitet efter det meget høje frafald af kunder. Her er købet et relativt aggressivt træk, men også ret godt set af Yousee. For en af de helt store kamppladser er sporten," siger Claus Bülow Christensen og tilføjer:

"Yousee er tydeligvis i færd med at genopfinde sig selv som underholdningsudbyder efter en erkendelse om, at de ikke længere kan læne sig tilbage på salg af tv-pakker."

"Det kunne godt tyde på, at det er starten på en selvsikker og aggressiv forretningsudvikling for Yousee, der nok fremover vil satse stort på området som ny og moderne indholdsudbyder."

I 2018 mistede Yousee netto 57.000 tv-kunder, viste TDC's regnskab for 2018.

Hegner kunderne ind

Morten Imsgard mener, at købet af Premier League-kampene hegner Yousees sportsglade kunder yderligere ind.

"Umiddelbart vil jeg tro, at købet får den betydning, at de fastholder kunderne, og måske oven i købet dem, der er betalingsvillige. Der er mange kunder, der jagter den billigst mulige adgang, men de kunder, der værdsætter sportsbegivenheder, er langt hen ad vejen også villige til at betale for det. Det er altså en væsentlig kundegruppe, man holder fast i ved sådan et træk," siger han og tilføjer:

"Det virker, som om Yousee bruger sin skala til at lave nogle træk, der ruster dem bedre i et medielandskab i kraftig forandring. Så man må nok hellere se trækket som tvang efter nogle markedsmæssige omstændigheder end fri vilje," siger Morten Imsgaard.

Xee er i dag kun tilgængelig i Yousees grundpakke, der når ud til godt 1 mio. husstande. Men Christian Morgan, mediedirektør hos Yousee, åbnede tidligere på dagen op for, at kanalen kan blive tilgængelig for andre distributører end Yousee selv.

"Når man bevæger sig så meget ind i indhold, som vi gør nu, bliver man nødt til at tænke lidt over, hvilke rettigheder man holder eksklusivt, og hvilke der skal bredes ud. Særligt i så lille et sprogområde som Danmark. Og Premier League har sådan en størrelse, at man bliver nødt til at overveje, om den skal bredere ud," sagde Christian Morgan.

Aftalen mellem NENT og Yousee indebærer, at de to parter deles ligeligt om rettighederne på flow-tv til de 232 Premier League-kampe, som er en del af aftalen. NENT får de eksklusive rettigheder til streaming af alle kampe.

Relaterede

mediawatch 14 day trial

Seneste nyt

Mediejob

Se flere

Se flere