MediaWatch

TV 2: Vores hovedkanal kunne godt bære en højere pris

Prisen på TV 2's hovedkanal vil være steget 80 pct. siden 2012, når ny prisstigning slår igennem næste år. Det har rettet økonomien op på hovedkanalen, men prisen er stadig i den lave ende, mener tv-distributør og TV 2 selv, der vil fastholde prisstrategien.

Ritzau Scanpix/Martin Lehmann
Foto: Ritzau Scanpix/Martin Lehmann

1. januar 2012 skulle danskerne til lommerne, hvis de fortsat ville have mulighed for at se TV 2's hovedkanal. Som led i en økonomisk genopretningsplan fik det statsejede tv-selskab lov til at indføre brugerbetaling på hovedkanalen – i første omgang 10 kr. om måneden.

Siden da er prisen blevet hævet år for år. Senest meddelte TV 2 forrige år, at kanalen vil stige fra 16 kr. i 2018 til 17 kr. i år og videre til 18 kr. i 2020. Det svarer altså samlet set til en stigning på 80 pct. i perioden 2012-2020. De 18 kr. er tv-distributørernes pris for at købe kanalen til en enkelt abonnent pr. måned.

Men prisen kunne godt være højere. Sådan lyder vurderingen fra Merete Eldrup, adm. direktør for TV 2.

"TV 2's hovedkanal kunne godt bære en højere pris, men vi ønsker, at TV 2's hovedkanal har en meget bred udbredelse, og vi vil gerne finde et fornuftigt punkt, der ikke afskrækker folk fra at have den i en tv-pakke eller på Play (TV 2's streamingtjeneste, red.)," siger Merete Eldrup.

"Svært at sætte en fair pris"

Nogenlunde samme vurdering kommer fra Ulf Lund, adm. direktør for tv-distributøren Boxer og tidligere vicedirektør hos Yousee.

"Det er enormt svært at sætte en fair pris på TV 2, fordi kanalen er den vigtigste tv-kanal for os distributører. Derfor er vi i den situation, at TV 2 reelt er must have. Det er også derfor, at det har været fornuftigt med en vis regulering af prissætningen fra politisk side," siger han med henvisning til, at TV 2 har været forpligtet til at orientere partierne bag den gældende medieaftale om prissætningen.

Selvom Boxer og andre distributører kommer til at æde en prisstigning på 80 pct., når den seneste prisændring er trådt fuldt ud i kraft i 2020, så mener han ikke, at prisen er blevet skruet for højt op – nærmest tværtimod.

"Procentuelt er der tale om en relativt stor prisstigning. Set fra dét perspektiv kunne man godt være lidt kritisk over for prisudviklingen. På den anden side er det også oplagt, at den rene markedsværdi af TV 2 nok godt kan tilsige en endnu højere pris. Derfor synes jeg, at den prisudvikling, der har været, har ramt en rimelig balance," siger Ulf Lund.

Vil ikke hive folk ud af tv-pakkerne

Prisen på TV 2's hovedkanal i år – 17 kr. om måneden – kan ses i relation til, hvad kanalen koster i løs vægt hos både TV 2 selv og hos andre distributører. På TV 2 Play kan brugere købe sig adgang til kanalen for 39 kr. om måneden. Hos Boxer, som tilbyder TV 2 som enkeltkanal i sit frit valgs-produkt, koster kanalen 49 kr.

Forskellen på, hvad distributørerne betaler for kanalen, og hvad distributørerne opkræver for TV 2, kan bl.a. forklares med, at der pålægges moms, betales diverse rettighedsafgifter og distributørernes omkostninger i øvrigt, inden regningen sendes til slutkunden.

Og for TV 2's eget vedkommende er der 20 kr. – svarende til over 100 pct. – forskel på den pris, som distributørerne betaler, og den pris, som TV 2 opkræver for kanalen på TV 2 Play. Forskellen på de to beløb har sin naturlige forklaring, forklarer TV 2-direktør, Merete Eldrup.

"Det ene er en B2B-pris, hvor TV 2 bliver bundlet med andre kanaler, og der er omkostninger, der bliver dækket ud til forbrugerne, hvor TV 2's produkt er et rent produkt, men hvor vi har omkostninger til streaming, digital udvikling og kundeservice, som distributørerne dækker," siger hun.

"Vi er meget opmærksomme på, at vi ønsker en balanceret forretningsmodel. Vi har ikke noget ønske om at flytte folk væk fra traditionel kanaldistribution og hen til Play. Vi har også en fordel af, at det traditionelle tv-marked lever, fordi der er en meget lavere churn og større stabilitet for os. "

Passus strøget i seneste medieforlig

Fortællingen om prisen på TV 2's hovedkanal kan ikke formidles til bunds, uden der også skrives et politisk kapitel. I januar 2009 blev et bredt politisk flertal oven på en økonomisk set hård tid for tv-selskabet enige om, at TV 2 måtte tage betaling for sin hovedkanal. Og det blev altså til virkelighed i 2012.

Siden da har TV 2 skullet orientere politikerne om prisændringer på hovedkanalen. Senest lød det i medieaftalen fra 2014, at partierne bag medieaftalen forventede, at TV 2 "også fremover vil orientere aftalekredsen om ændringer i prisen, forinden selskabet træffer beslutning herom".

En lignende formulering står ikke at læse i det seneste medieforlig, der blev indgået i sommeren 2018. Her nævnes prisen på TV 2's hovedkanal ikke med et ord.

Men det er ikke et udtryk for, at TV 2 kan ændre prisen på sin hovedkanal uden at fortælle politikerne om det.

"TV 2 har løbende orienteret mediekredsen om prisen på hovedkanalen og har senest også orienteret om prissætningen frem til og med 2020. Selv om det ikke indgår eksplicit i den nye medieaftale for 2019-2023, vil jeg fortsat bede TV 2 om at orientere om priserne fremadrettet," skriver kulturminister Mette Bock (LA) i en kommentar til MediaWatch.

Forventer økonomisk ansvarlig bestyrelse

Ministeren understreger, at det er TV 2 selv, der beslutter, hvad selskabets kanaler skal koste for distributørerne.

"Jeg har selvfølgelig ikke noget direkte ønske om, at TV 2 skal hæve priserne – det vil i givet fald være en regning, der jo ender hos forbrugerne – men jeg forventer selvfølgelig, at TV 2's bestyrelse agerer økonomisk ansvarligt og træffer de nødvendige dispositioner, så stationen kan fortsætte med at udvikle sine tilbud også i fremtiden," skriver Mette Bock.

Merete Eldrup, TV 2's adm. direktør, har da heller ikke tænkt sig at gennemføre prisstigninger på hovedkanalen i ly af natten, selvom medieforliget ikke eksplicit pålægger selskabet at orientere Kulturministeriet og partierne bag medieforliget.

"Det har ikke været et punkt for os, men selvom det ikke står i medieaftalen, forhindrer det os jo ikke at i orientere ministeriet," siger hun.

Merete Eldrup oplyser desuden, at TV 2 ikke har taget stilling til, hvordan prisen for TV 2's hovedkanal skal udvikle sig efter 2020.

Relaterede

mediawatch 14 day trial

Seneste nyt

Mediejob

Se flere

Se flere