MediaWatch

Svensk tv-nævn kritiserer SVT for at tage afstand i valgdebat

Den svenske public service-station SVT brød med kravet om upartiskhed, da mediet sidste år tog afstand fra en udtalelse fra Sverigedemokraternes leder efter en partilederdebat.

Foto: Ritzau Scanpix/TT/Stina Stjernkvist

Det vakte stor debat, da Sveriges pendant til DR, SVT, sidste år tog afstand fra en udtalelse om indvandrere fra Sverigedemokraternes leder Jimmie Åkesson, der var faldet i en partilederrunde kort før det svenske valg.

Efter debatten sagde SVT's studievært, at Åkessons bemærkning var "groft generaliserende, og SVT tager afstand fra den". Men det var forkert at gøre ifølge den svenske tv-myndighed, Granskningsnämnden för radio och tv, skriver Berlingske tirsdag.

SVT har argumentet for, at tv-stationen alene tog afstand for at efterleve den såkaldte demokratiparagraf, som findes i den svenske radio- og tv-lov om, at programfladen skal "kendetegnes af den demokratiske stats grundideer og principper om alle menneskers ligeværd".

Men SVT forbrød sig mod et andet princip om at forholde sig upartisk i dækningen, mener den svenske tv-myndighed, der i sin afgørelse også lægger vægt på, at SVT's afstandtagen skete i forbindelse med en valgdækning.

"Det kan diskuteres, om partilederens udtalelse i debatten var af en art, der krævede et modspørgsmål eller en replik fra SVT, men uanset hvad risikerede SVTs markering efter debatten af fremstå som en politisk stillingtagen. Nævnet bemærker særligt, at udtalelserne (fra Jimmie Åkesson, red. ) faldt i en partilederdebat tæt på valget. Den pågældende afstandtagen medførte dermed, at programmet kom til at stride mod kravet om upartiskhed," skriver nævnet i sin afgørelse.

Sverigedemokrater hiver SVT i pressenævnet: "Det er en skandale"

Medieforsker: Svensk tv blander sig i valget efter omstridt debat

Svensk tv skifter valgredaktør efter kontrovers med Åkesson

Sverigedemokrater boykotter stats-tv efter værts kritik

DR og TV 2 efter svensk tv-debat: Vi ville ikke tage afstand

 

Mere fra MediaWatch

Berlingske skipper papiraviser på helligdage - andre fastholder

Berlingske har skippet den trykte avis på helligdage, men andre vil fastholde printudgave viser MediaWatch-rundspørge. På længere sigt kan danske søndagsaviser på tryk dog være truede ifølge en medieforsker, fordi en stor del af indtægtsgrundlaget er forsvundet.

Tidligere EB-sportschef skifter ind hos Tipsbladet

Efter at være blevet opsagt som del af chefredaktør Henrik Qvortrups ændringer i Ekstra Bladets holdopstilling er avisens tidligere sportschef blevet en del af Tipsbladet som led i en digital oprustning.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs