MediaWatch

Nationalmuseet taler med investorer om at forløse medieambitioner

Museets medieplaner kræver ekstern finansiering, og der er indledt dialog med fonde og private virksomheder, oplyser museet.

Ritzau Scanpix/Tariq Mikkel Khan
Foto: Ritzau Scanpix/Tariq Mikkel Khan

Nationalmuseet luftede i sidste uge ambitioner om at lancere eget mediehus, der skal producere indhold med historisk vingesus. Og museet er gået i gang med dialoger med fonde og private virksomheder for at finansiere planerne, siger Jacob Frische, leder af kommunikation, markedsføring og digitalformidling hos Nationalmuseet, til Kulturmonitor.

Og penge skal der til. Finansieringen til medieaktiviteterne må nemlig ikke gå ud over den museumsoplevelse, som Nationalmuseet kan tilbyde sine gæster, lyder ambitionen.

"Det er helt tydeligt, at folk godt kan se, at vi har fat i noget. Vi har fået utrolig god respons. Enkelte skal lige tygge på, hvordan et museum også kan være et mediehus. Men det har helt klart en klangbund, og vi har en god fornemmelse i forhold til at skaffe finansiering," siger Jacob Frische til Kulturmonitor, men han vil ikke sætte beløb på, hvor mange penge der skal rejses til mediesatsningen.

Nationalmuseets tanker om medieproduktion er blevet godt modtaget fra politisk side, skrev Altinget i sidste uge.

Kulturminister bakker op om Nationalmuseets mediehus

Nationalmuseet vil etablere eget mediehus

Relaterede

mediawatch 14 day trial

Seneste nyt

Mediejob

Se flere

Se flere