MediaWatch

Novo Nordisk bruger over 400 mio. på reklamer for væksthåb

Det er kun i USA og New Zealand, man må reklamere for lægemidler på tv. Novo Nordisk har siden juli 2018 brugt for 415 mio. kr. på tv-reklamer i USA.

Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix
Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix

Medicinalkoncernen Novo Nordisk har siden sin første amerikanske tv-reklame for væksthåbet Ozempic siden juli 2018 brugt 415 mio. kr. på tv-reklamer i landet.

Det skriver Børsen.

Kun i USA og New Zealand må man reklamere for lægemidler på tv, og den mulighed bruger Novo Nordisk til fulde i USA til at promovere sit GLP1-diabetesmiddel.

GLP1-produkterne er da også en meget afgørende lægemiddelklasse for Novo Nordisk, som sidste år stod for 78 pct. af medicinalkoncernens vækst.

"Lige nu ser vi stærk dynamik i GLP1-segmentet, og hver gang et nyt højkvalitetsprodukt er blevet tilføjet til markedet, så har det øget væksten," siger Lars Fruergaard Jørgensen, der er administrerende direktør i Novo Nordisk, til Børsen.

Det er i øjeblikket fortsat GLP1-produktet Victoza, der er det bedst sælgende i selskabets portefølje med et salg på 24,3 mia. kr., men håbet er, at det billede kan ændres, inden Victoza går af patent i 2023.

Mens Novo brugte 415 mio. kr. reklamekroner viser tal fra ispot.tv, som måler udbredelsen af tv-reklamer i USA, at der samlet set blev købt tv-reklamer for lægemidler for cirka 6 mia. dollar (39,6 mia. kr.). Diabetesmidler er en af de kategorier, der reklameres mest for, skriver avisen.

/ritzau/FINANS

Relaterede

mediawatch 14 day trial

Seneste nyt

Mediejob

Se flere

Se flere