MediaWatch

DR2-program om handicappede får kritik

DR2-programmet "Danmarks lækreste spasser" når ikke i mål med det opgør, programmet vil tage med det gængse skønhedsideal - tværtimod mener kritikere.

/Scanpix/ritzau/Mads Claus Rasmussen
Foto: /Scanpix/ritzau/Mads Claus Rasmussen

Programmet "Danmarks lækreste spasser", som DR2 står bag, skal gøre op med det klassiske kønsideal. Det er i hvert fald meningen ifølge initiativtageren Mulle Skouboe. Men flere kritikere peger nu på, at programmet i stedet for at normalisere og udviske fordomme snarere gør det modsatte. Det skriver Berlingske.

Kritikken kommer bl.a. fra Sarah Glerup er handicapaktivist, og som cand.mag. i film- og medievidenskab skrev speciale om repræsentation af fysiske handicap i dansk film.

"I princippet er det en fin ambition at lave en skønhedskonkurrence på sine egne præmisser, men det er enormt problematisk, at DR har sat kropskapable mennesker i alle vigtige funktioner. Hverken programmets vært eller de tre dommere har et synligt handicap. En af dem er en tidligere kulturminister, men hvad ved Bertel Haarder om makeup og tøj? Det kan kun være udtryk for, at man ikke for alvor mener, at de skæve kroppe er pæne, og at deltagerne derfor må bedømmes på indre skønhed. Det er en kompensationslogik, hvor Bertel Haarder skal vurdere, om deltagerne er sjove eller har en god kultur eller noget andet, der kompenserer for deres skæve kroppe," siger Sarah Glerup til avisen.

Hun kritiserer som flere andre også brugen af ordet spasser.

Redaktør på programmet, Peter Gren Larsen, understreger i et mailsvar til Berlingske, at serien ikke som udgangspunkt har en mission om at mangfoldiggøre, men fordi Mulle Skoubo kom forbi med en "vild idé", der kunne skabe en vigtig debat. Ligeledes påpeger han, at ordet spasser bliver brugt, da Mulle Skoubo gerne vil tage ejerskab over det.

Der er også blevet indsendt en klage til Jesper Termansen, der er lytterne og seernes redaktør på DR. Han har behandlet klagen og konkluderer i sin afgørelse:

"DR gik ikke over stregen ved brugen af ordet (spasser, red.) i det konkrete program, og beslutningen om indholdet i et program ligger altid hos DR og ikke hos den krænkede."

Relaterede

mediawatch 14 day trial

Seneste nyt

Mediejob

Se flere

Se flere