MediaWatch

Tidligere chefredaktør løj om arbejdsgiver i Falck-sag: "Stærkt beklageligt"

Forhenværende chefredaktør og tidligere bestyrelsesmedlem for TV 2 Palle Smed erkender og beklager, at han løj om, hvem opdragsgiveren var, da han bestilte researchrapport om Falck-konkurrenten Bios hos hollandsk journalist.

PR/Falck
Foto: PR/Falck

"Jeg har handlet uetisk, og det er stærkt beklageligt."

Sådan skriver forhenværende chefredaktør for Fagbladet 3F og tidligere medlem af TV 2's bestyrelse Palle Smed til DR, efter det er kommet frem, at han løj om, hvem han arbejdede for, da han i 2014 bestilte en researchrapport om ambulanceselskabet Bios fra den hollandske journalist Eric Smit.

Eric Smit er chefredaktør for det hollandske gravermedie Follow the money, og han påtog sig i 2014 opgaven, som Palle Smed hyrede ham til, i den tro, at det var fagforeningen 3F, der betalte. Opgaven gik på en researchrapport om det hollandske selskab Bios, der netop havde vundet udbuddet om ambulancekørsel i Region Syddanmark, og i virkeligheden skulle informationen rettes til Falck, som Palle Smed var hyret af, ikke Fagbladet 3F.

Ifølge den mail, som Palle Smed i sin tid sendte til Eric Smit, og som DR fremlægger, skrev han, at "min tidligere arbejdsgiver Fagbladet 3F betaler mig, og jeg betaler dig."

Betalingen for researchrapporten var ifølge DR 5000 euro. Palle Smed understreger over for DR, at det ikke er normal praksis.

"Det er vigtigt for mig at understrege, at jeg aldrig har leveret baggrundsinformation til noget dansk medie uden, at jeg har fortalt, hvem jeg har arbejdet for, og at der har ligget en klar præmis for samarbejdet," skriver Palle Smed i sit svar til DR Nyheder.

Falck-sag: Hollandsk graverjournalist troede han lavede research for 3F

Brancheforening kalder Advice til møde om Falck-sagen

Relaterede

mediawatch 14 day trial

Seneste nyt

Mediejob

Se flere

Se flere