MediaWatch

Danskernes forbrug af kultur og fritid topper i EU

Forbruget af bl.a. streamingtjenester har gjort danskerne til EU-mestre, hvis man kigger på den andel af privatforbruget, der bruges på kultur og fritid, viser tal fra Eurostat.

PR/HBO Nordic
Streamingtjenester som HBO, der bl.a. står bag serien Westworld, fylder mere i danskernes privatforbrug Foto: PR/HBO Nordic

Danskernes forbrug af kultur og fritid er steget siden finankrisen og topper blandt EU-landene, skriver Berlingske.

Samlet bruger danskerne omkring 1.000 mia. kr. om året på privatforbrug og heraf går 11,5 pct. til fornøjelser i fritiden. Gennemsnittet for EU som helhed er på 8,5 pct. til kultur og fritid ifølge tal fra statistikbanken Eurostat.

Især abonnementer på streamingtjenester som Netflix og HBO har været med til at hæve forbruget, siger privatøkonom Louise Aggerstrøm Hansen fra Danske Bank.

"Hvor vi for ti år siden ikke havde hørt om tjenester som Netflix, HBO, Viaplay og Spotify, så udgør de i dag en langt større del af vores kulturforbrug end tidligere. Netflix gik eksempelvis i luften i oktober 2012 fulgt af HBO et par måneder senere. Det ses tydeligt i tallene, at danskerne har taget den nye måde at forbruge film og TV på til sig," siger Louise Aggerstrøm Hansen til Berlingske.

Efter danskerne følger svenskerne og finnerne, når det gælder andelen af privatbudgettet, der bruges på kulturelle goder, mens grækerne og rumænerne bruger mindst.

Relaterede

mediawatch 14 day trial

Seneste nyt

Mediejob

Se flere

Se flere