MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Danskernes streamingvaner, opkøb og politisk reklame på tv var nogle af de sager, som fyldte i den danske mediebranche i ugens løb, hvor også forlagene åbnede en dør for fremtidige samarbejder, der skal stille dem stærkere i konkurrencen mod Amazon.

Agnete Schlichtkrull/PR/DR
Foto: Agnete Schlichtkrull/PR/DR

Der var endnu engang fart på den danske mediebranche i ugens løb, hvor danskernes streamingvaner blev gransket, og forlagsbranchen lagde op til nye samarbejder. Og så hentede Børsen endnu engang nye redaktionelle kræfter. Alt det og meget mere i det ugentlige nyhedsoverblik over nogle af de vigtigste begivenheder i denne uges løb.

Ugen i mediebranchen blev sparket i gang med nyheden om, at René Szczyrbak, ejer og adm. direktør hos STV Production, har besluttet at sælge ud af sine aktier og lukke seks ledende medarbejdere ind i ejerkredsen. De seks medarbejdere overtager 49 pct. af ejerskabet, og samtidig blev det annonceret, at produktionsselskabet åbner kontorer i Sverige og Norge.

Mandag kunne Ekstra Bladet også berette, at mediet har hævet sit digitale annoncesalg 5 pct. i 2018, men der er stadig et uforløst potentiale, som skal indfries, hvis det står til Claus Rothoff Brix, kommerciel direktør hos Ekstra Bladet. Han mener, at vejen fremad bl.a. går via bedre digital marketing.

Streaming, streaming, streaming

Ugen bød også på ny indsigt i danskernes streamingvaner. En rapport fra Slots- og Kulturstyrelsen slog fast, at andelen af ugentlige streamere i Danmark nåede op på 62 pct. i 2018. Til sammenligning lød den andel på 59 pct. året forinden. Rapporten viste ligeledes, at det særligt er streamingtjenesterne Youtube, Netflix og DRTV, der har fat i de danske medieforbrugere.

Torsdag kunne DR Medieforskning så fremlægge sin årlige rapport om udviklingen i mediemarkedet. Her lød nogle af hovedkonklusionerne, at mere digitale medievaner barberer en halv time af det daglige medieforbrug, så danskerne nu i gennemsnit bruger 7 timer og 16 minutter dagligt på medier. Rapporten bekræftede, at det netop er streamingtjenesterne, som suger mere af danskernes medietid på bekostning af radio, flow-tv og trykte medier.

DR's medieforskning viste også, at P5 i 2018 overhalede P1 og gik ind i top tre over de mest lyttede radiostationer. Samtidig fortsatte tilbagegangen for P3, som også i 2018 måtte se lytterandelen falde.

Tættere bånd mellem streaming og flow

Også tv-stationerne rørte på sig i denne uge med flere branchenyheder. Fra Discovery Networks Denmark lød det, at ambitionerne for fremtiden er, at seerne i højere grad skal ledes fra Discoverys flow-kanaler til streamingtjenesten Dplay. "Vi prøver at kæde genrene bedre sammen og dybest set bruge 6'eren og alle de andre kanaler som et vindue til indhold på Dplay," sagde nordisk sportsdirektør og COO hos Discovery Networks, Anders Antonsen.

Hos Viacom sigter man efter en plads i den kommercielle top ti med den nye tv-kanal Paramount Network, som i begyndelsen af januar overtog pladsen fra Comedy Central. Med den nye kanal sigter Viacom efter "en tand" ældre målgruppe.

Onsdag var Dansk Erhverv ude og slå på tromme for, at forbuddet mod at bringe politiske budskaber på tv skal afskaffes. Her ser man gerne, at reglerne bliver ændret, så det fremover er muligt at placere politiske kampagner i reklameblokkene. Forbuddet er forældet og giver ikke mening, når det er lovligt at reklamere med politiske budskaber på streamingtjenesterne, lød nogle af argumenterne fra Dansk Erhverv.

De argumenter lyttede kulturminister Mette Bock (LA) også til. Hun mener, at forbuddet skal granskes, og vil strømline reglerne for politisk reklame på tv.

Amazon og fængselsstraf

Amazons ventede entré på det danske marked kan komme til at presse de danske forlag hårdt, og derfor er det måske tid til at se på nye samarbejder på tværs af branchen, som kan gøre forlagsbranchen mere modstandsdygtig over for konkurrencen. Det slog Morten Hesseldahl, Gyldendals adm. direktør, til lyd for i denne uge. Til MediaWatch uddybede han fredag, at et samarbejde på tværs af forlagene om f.eks. en digital salgsplatform kunne være et tiltrængt forslag. "Dels ville der være nogle (salgs-, red.) vinduer, man kunne være sikker på ikke blev styret udelukkende af markedskræfter, men der vil også være en tilgang til markedsdata, som vi gerne vil have," sagde Morten Hesseldahl.

Fredag eftermiddag blev den tidligere chef i PET Jakob Scharf straffet af Københavns Byret med fire måneders ubetinget fængsel for at have brudt sin tavshedspligt i forbindelse med sin medvirken i bogen "Syv år for PET". Desuden besluttede retten, at fortjenesten fra bogsalget skulle konfiskeres.

Mod ugens slutning var der gode nyheder til netmediet Denoffentlige.dk. Selskabet Media Group Denmark, der beskæftiger sig med digital markedsføring og trafikoptimering, mente nemlig, at det kunne få en fin forretning ud af det konkursramte medie og opkøbte samtlige aktiver. Media Group Denmark har mod på flere opkøb efter overtagelsen af Denoffentlige.dk, forklarede selskabets adm. direktør. Media Group Denmark overtog for nylig også Esportsmagasinet.dk.

Nyt på jobfronten

Børsen fortsatte i ugens løb rekrutteringen af erfarne kræfter og hentede DR's tidligere erhvervskorrepondent Thomas Svaneborg ind på avisen i Møntergade. Han tiltræder stillingen 1. maj.

Produktionsselskabet Bermuda har også været på rov i DR Byen og har hentet Thomas Gade ind som ny redaktionschef. Thomas Gade kommer fra en stilling som redaktør i DR Fakta.

Linda Garlov forlader desuden sin stilling som direktør i Dansk Journalistforbund til fordel for en stilling som direktør for journalisternes a-kasse, AJKS. Hun tiltræder stillingen 1. marts og har tidligere også været direktør for AJKS, da hun indtil januar sidste år var direktør for både AJKS og DJ.

Peter Tygesen er blevet ny ansv. redaktør hos mediet Globalnyt, annoncerede mediet i denne uge.

Det læste vi i andre medier

Internetmastodonten Amazon æder sig ind på detailhandlen i Europa og kan komme til at ændre den danske detailhandel markant, berettede Berlingske i denne uge.

Magnus Barsøe, debatredaktør på Finans, stiller op til JP/Politikens Hus' bestyrelse og vil bl.a. lægge en dæmper på lønhop til mediehusets ledelse, sagde han til Journalisten. Men det er rent faktisk ikke bestyrelsen, der fastsætter topledelsens løn, lød det senere fra en anden kandidat til mediehusets bestyrelse, ligeledes over for Journalisten.

Med ønsket om en god weekend,

MediaWatch

Relaterede

mediawatch 14 day trial

Seneste nyt

Mediejob

Se flere

Se flere