MediaWatch

Top 20: Tilbageblik stjal tv-billedet i årets sidste uge

Nyt tv-drama, tilbageblik på 2018 og en del velkendte formater i nytårsklæder trak seerne til mellem jul og nytår. To programmer nåede mere end en mio. seere.

Foto: Rolf Konow/TV 2

2018 blev traditionen tro rundet af med årskavalkader, og interessen for at få genopfrisket årets gang, inden 365 nye dage melder deres ankomst, er intakt ifølge seertallene fra Kantar Gallup.

TV 2's årskavalkade "De største øjeblikke" nåede som det mest sete program i ugens løb 1,057 mio. seere på linje med sidste år. Det var nok til at overhale en veletableret juleklassiker, "Disneys juleshow", der juleaftensdag også nåede over en mio. seere på DR1.

DR's tilbageblik på 2018 skrev sig også ind på top fem med 769.000 seere, da det blev sendt 2. juledag. Det var lidt færre end sidste år, hvor 833.00 så med – men lidt flere seere end tv-premieren på TV 2's miniserie om "Lykke-Per", der blev sendt samtidig, og som 726.000 valgte at følge.

Den sidste uge i 2017 cementerede også DR's bagedyst-formats popularitet. Spinoff-udgaven "Den store jule- og nytårsbagedyst" satte sig på tredje- og femtepladsen med henholdsvis 919.000 og 813.000 seere og dermed flere end sidste års udgave, hvor 793.000 så med. Samtidig blev TV 2's dokumentar om en af 2018's deltagere i "Vild med dans", Rosa, også taget vel imod med over en halv mio. seere på TV 2.

Mere fra MediaWatch

"Helt generelt synes jeg selvfølgelig, at vi chefredaktører skal stille op"

Principielt bør mediechefer også stille op til kritiske interviews, når medierne forventer det samme af fx politikere, mener Berlingskes chefredaktør, Tom Jensen, efter kritik fra tidl. statsminister af manglende interviews med B.T.'s ansv. chefredaktør Michael Dyrby i kølvandet på dokumentarfilmen om metoo på TV 2.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs