MediaWatch

Over 36 millioner fulgte midtvejsvalget på tv i USA

Hele 59 pct. flere tv-seere fulgte tirsdagens midtvejsvalg i USA sammenlignet med valget i 2014, viser tal.

Ritzau Scanpix/AP/Jeffrey McWhorter
Foto: Ritzau Scanpix/AP/Jeffrey McWhorter

Flere end 36 mio. tv-seere i USA fulgte med fra skærmen, da midtvejsvalget løb af stablen tirsdag.

Det viser tal fra Nielsen, der blandt andet måler antallet af tv-seere i USA.

Mere præcist gjaldt det 36,1 mio. seere, og det er en stigning på hele 59 pct. sammenlignet med det seneste midtvejsvalg i 2014. Dengang så 22,7 mio. mennesker med hjemme fra stuerne, da Barack Obama var præsident.

Ifølge Nielsen er tirsdagens antal tv-seere det højeste antal, der følger et midtvejsvalg, siden 2002.

Det var tv-stationen Fox News, der lokkede flest til med 7,78 mio. seere.

Ikke alene havde Fox News flest seere. Kanalen var også hurtigst ude at forudsige, at Demokraterne ville vinde flertal i Repræsentanternes Hus. Fox News' hold af valgeksperter viste sig at få ret.

NBC på andenpladsen

Efter tirsdagens valg skal præsident Donald Trump således vænne sig til, at Det Republikanske Parti ikke sidder på hele magten i Kongressen. Ved valget vandt Demokraterne nemlig flertal i Repræsentanternes Hus, mens Republikanerne udbyggede sit flertal i Senatet.

Ifølge Nielsen havde NBC det næsthøjeste antal tv-seere med 5,69 mio. i den bedste sendetid. ABC havde 5,26 mio., CNN 5,07 mio., MSNBC 4,75 mio. og CBS 3,86 mio. tv-seere.

På et pressemøde i Det Hvide Hus onsdag – dagen efter valget – inviterede Donald Trump Demokraterne til at samarbejde om infrastruktur, handel og medicinpriser i den kommende kongres.

Han anerkendte, at Demokraternes leder i Repræsentanternes Hus, Nancy Pelosi, har fået udrettet meget ved at vinde flertallet i forsamlingen.

Dog advarede han Demokraterne mod at bruge de næste to år i Repræsentanternes Hus på høringer og efterforskning af ham og hans regering.

/ritzau/AP

Forsiden lige nu

Amazon byder på regional sports-tv i USA

Amazon-koncernen har budt på et regionalt sports-tv-netværk med 22 kanaler, som i dag er ejet af Walt Disney. Frasalget er en del af betingelserne for Walt-Disneys fusion med 21st Century Fox.

Relaterede

mediawatch 14 day trial

Seneste nyt

Mediejob

Se flere

Se flere