MediaWatch

Lynudbud af Superligaen blev bremset efter protester fra konkurrenter

NENT og Discovery havde bud klar på de kommende års rettigheder til Superligaen, som skulle på bordet, hvis Divisionsforeningen fik grønt lys til et lynudbud. Det blev stoppet efter indsigelser fra bl.a. TV 2, fremgår det af Konkurrencerådets afgørelse.

Ritzau Scanpix/Claus Bjørn Larsen
Billede fra weekendens Superliga-kamp mellem Vendsyssel og Sønderjyske. Foto: Ritzau Scanpix/Claus Bjørn Larsen

Hvem skal transmittere billeder og lyd fra den bedste danske fodboldrække Superligaen fra sommeren 2021 til 2024?

Det er spørgsmålet, og svaret bliver efter alt at dømme givet allerede næste sommer. I øjeblikket har Nordic Entertainment Group (NENT) og Discovery Networks rettighederne til at vise Superligaens kampe på tv, mens live-rettighederne til radio og tv-højdepunkter tilhører DR.

I juli meddelte Divisionsforeningen, at foreningen ville forsøge at forlænge samarbejde med NENT og Discovery frem til 2024. Det krævede imidlertid konkurrencemyndighedernes velsignelse. I praksis har Divisionsforeningen bedt om at afholde et udbud hurtigere, end der tidligere har været lagt op til, men det har konkurrencemyndighederne delvis afvist, kom det frem i går.

Afgørelsen lyder i stedet, at rettighederne skal udbydes med et varsel på seks måneder. Og det varsel satte Divisionsforeningen i gang 1. november, fremgår det af en pressemeddelelse. Udbudsmaterialet bliver publiceret 1. maj, og herefter har de interesserede bydere frem til udgangen af maj til at lægge deres bud på rettighederne.

Afgørelsen betyder, at udbuddet rykkes i hvert fald et halvt år frem. Ifølge en tidligere afgørelse fra 2014 kunne rettighederne for 2021 og fremefter først sendes i udbud i januar 2020. Men den tidshorisont har Divisionsforeningen altså fået lov til at forkortemen ikke så meget som foreningen havde ønsket sig.

Deadline ved udgangen af maj

Af Konkurrencerådets afgørelse, der har fastsat varslet på seks måneder, fremgår det, at Divisionsforeningen havde ønsket at tilrettelægge et udbud, som skulle afsluttes i 2018 eller senest i januar 2019. Men det har foreningen altså ikke fået lov til.

"Vi havde foreslået en proces, hvor vi publicerede udbudsmaterialet noget tidligere og også bad om at få tilbud ind lidt tidligere. Det har vi så ikke mulighed for, så nu bliver udbudsmaterialet publiceret 30 dage før indlevering af bud. Men det er også fint. Det håndterer vi," siger Claus Thomsen, direktør for Divisionsforeningen.

I meddelelsen fra juli, hvor Divisionsforeningen præsenterede sit ønske om at forlænge rettighederne fra 2021 til 2024, skrev foreningen som nævnt, at den gerne ville forlænge samarbejdet med NENT og Discovery. Og af Konkurrencerådets afgørelse fremgår det, at de to tv-selskaber havde lagt sig i stilling til at forlænge rettighederne med tre år.

"(...) de nuværende rettighedsindehavere, MTG/NENT og Discovery har (allerede) forberedt og indleveret et bud på rettighederne for 2021-2024, som skulle bruges, såfremt Superligaen A/S/DBU/Divisionsforeningen kunne få dispensation til at forlænge de nuværende aftaler. De to nuværende rettighedshavere har således et væsentligt forspring i forhold til konkurrenterne, i forhold til et udbud med kort varsel," fremgår det af afgørelsen.

Det betyder dog ikke, at de to selskaber er sikre på at vinde et nyt udbud ifølge Divisionsforeningen.

"Nu bliver fremgangsmåden, at vi får lavet et udbud af rettighederne. Det (samarbejdet med NENT og Discovery, red.) søger vi forlænget i fald, at de konkurrencedygtige tilbud kommer fra de to udbydere. Kommer de fra nogle andre bydere, så er det jo sådan, det er. Rammerne er jo faste omkring udbudsprocessen," siger Claus Thomsen.

Konkurrenter advarer mod kort proces

I behandlingen af sagen har konkurrencemyndighederne indhentet kommentarer fra flere forskellige tv-aktører for at få deres besyv med. Bl.a. TV 2 og IMG, der har rettighederne til den bedste fodboldrække i Italien og Spanien, som bliver vist på selskabets streamingtjeneste Strive, har meldt ind.

Herfra har det bl.a. lydt, at et hurtigt udbud ville give en fordel til de nuværende rettighedshavere.

"IMG anfører, at et tidligt udbud af medierettighederne til Superligaen for perioden 2021-2024 i november/december 2018 vil favorisere de nuværende indehavere af medierettighederne til Superligaen, da de ikke behøver at udføre den samme grad af forberedende arbejde som andre potentielle bydere," står der i Konkurrencerådets afgørelse.

"En beslutning om at byde på medierettigheder til Superligafodbold er ifølge IMG af så stor økonomisk betydning og forbundet med så store risici, at det kræver godkendelse på højeste ledelsesniveau, hvilket nødvendiggør tiden til dybdegående analyser. Ifølge IMG vil analysearbejdet mindst tage seks måneder," fremgår det videre.

Nogenlunde samme syndspunkter har TV 2 gjort gældende.

"TV 2 har oplyst, at et tidligt udbud af medierettighederne til Superligaen for perioden 2021-2024 vil begunstige de eksisterende rettighedshavere, der kender produktet, og at det vil medføre en risiko for, at interesserede parter vil afholde sig fra at byde på rettigheden," står der i afgørelsen.

Styrelse: Kort varsel vil afholde andre fra at byde

Mindre bekymret er Discovery Networks. Selskabet mener, at de potentielle bydere holder sig orienteret om, hvilke sportsrettigheder der er på vej i udbud, og at et tilbud derfor relativt hurtigt kan strikkes sammen.

"Aktørerne i markedet ved nogenlunde, hvornår rettighederne kommer i udbud, og det har betydning for forberedelsen af et bud, særligt i forhold til at overbevise interne beslutningstagere om et eventuelt bud. Såfremt et udbud kommer før end antaget, skal der arbejdes hurtigt, men det er ikke umuligt at komme med et kvalificeret bud inden for et par måneder," står der i Konkurrencerådets afgørelse.

Konkurrencemyndighederne har anerkendt TV 2 og IMG's argument om, at et hurtigt udbud vil være til gavn for NENT og Discovery. Derfor er afgørelsen landet på, at der skal være et varsel på seks måneder.

"Det er desuden Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens vurdering, at afholdelse af udbuddet af medierettighederne til Superligaen for perioden 2021-2024 i 2018 eller januar 2019 med meget stor sandsynlighed vil afholde andre end de to nuværende rettighedshavere fra at byde," står der i afgørelsen.

Divisionsforeningen får grønt lys til at sende Superliga-rettigheder i udbud før tid

TV3-ejer om ny Superliga-struktur: Skridt i den rigtige retning

Ny aftale skal forstærke Superligaens forsvar mod Premier League i tv-kamp om seertid

Tv-selskaber og fodboldklubber giver håndslag på Superliga-rettigheder

Forsiden lige nu

Amazon byder på regional sports-tv i USA

Amazon-koncernen har budt på et regionalt sports-tv-netværk med 22 kanaler, som i dag er ejet af Walt Disney. Frasalget er en del af betingelserne for Walt-Disneys fusion med 21st Century Fox.

Relaterede

mediawatch 14 day trial

Seneste nyt

Mediejob

Se flere

Se flere