MediaWatch

Streamingtjenester satser på Norden

Internationale streamingtjenester satser i stigende grad på de nordiske markeder såsom Danmark med lokale, egenproducerede tv-serier.

Siden nogle af verdens største streamingtjenester Netflix og HBO etablerede sig i Danmark i 2012 er udbuddet af film og tv-serier ekspanderet kraftigt de seneste år, ikke mindst med egenproduceret indhold heriblandt nordiske produktioner, som får stadig mere opmærksomhed fra tjenesterne. Det skriver Jyllands-Posten.

Netflix havde tidligere i år premiere på sin første danske tv-serie "The Rain", mens HBO Nordic endnu har det til gode, men har "en række lovende, danske projekter" i udvikling ifølge Hanne Palmquist, HBO Nordics chef for produktionen af originalserier. Planen for tjenesten er at premiere med to-tre skandinaviske originalproduktioner om året, skriver Jyllands-Posten.

Også den skandinaviske streamingtjeneste Viaplay, som Nordic Entertainment Group står bag, har efterhånden haft premiere på flere egenproducerede, danske tv-serier og barsler med yderligere to i 2019. Her er planen at producere 20 originale nordiske serier om året og blive førende på området ifølge tjenestens head of originals, Nanna Mailand-Mercado.

"Vi mener, at der er et marked og potentiale for det. Ligeså fantastisk det er, at internationale streamingtjenester og andre har fået øje på den kvalitet, vi har bygget op i Norden, ligeså meget er der – i en globaliseret verden – behov for noget velkendt og noget, der er lidt tættere på," siger Nanna Mailand-Mercado til Jyllands-Posten.

Forsiden lige nu

Amazon byder på regional sports-tv i USA

Amazon-koncernen har budt på et regionalt sports-tv-netværk med 22 kanaler, som i dag er ejet af Walt Disney. Frasalget er en del af betingelserne for Walt-Disneys fusion med 21st Century Fox.

Relaterede

mediawatch 14 day trial

Seneste nyt

Mediejob

Se flere

Se flere