MediaWatch

Analyse: Mere end 500 mediejob blev skåret væk i 2017

Mediehusene sparede sidste år mere end 500 årsværk væk i forbindelse med fyringsrunder, ansættelsesstop og opkøb, viser analyse.

Foto: Peter Hove Olesen/Polfoto/Arkiv

Presset på medieforretningerne tyndede ud i medarbejdertallet sidste år i landets 20 største privatejede medievirksomheder. Det viser en analyse, erhvervsdatabasen BIQ har foretaget for Jyllands-Postens erhvervsredaktion.

I alt blev der skåret 553 årsværk væk i 2017 i forbindelse med sparerunder, opkøb og sammenlægninger. Til gengæld blev indtjeningen forbedret markant for mange mediehuse i 2017 i forhold til 2016 bl.a. som et resultat af nedskæringer. 

"Vi er nødt til at spare på driften for at kunne tjene penge. Men på et tidspunkt giver det ikke mening at blive ved med at skære, fordi det vil stille danske medier helt afpillet. Selv om det er pressede tider, er vi tvunget til at investere i nye indtægtsområder for at øge omsætningen. Ellers bliver vi spist af tech-giganterne," siger Jesper Rosener, adm. direktør for Jysk Fynske Medier, der har været igennem flere store nedskæringer i forbindelse med fusionen mellem en række syddanske og midtjyske lokalaviser.

Jesper Rosener, der også er formand for interesseorganisationen Danske Medier, mener, at mediebranchen bør samarbejde mere for at kunne tage kampen op med Google og Facebook, der har sat sig tungt på det digitale annoncemarked. I løbet af 10 år har danske medier tabt mere end halvdelen af omsætningen på annoncemarkedet på den konto, skriver mediet.

Partner og medieekspert i PwC Leif Ulbæk Jensen peger på udviklingen af nye forretningsområder med afsæt i mediernes kerneforretning og kundebase som en vej frem.

Mere fra MediaWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs