MediaWatch

DR: Nyhed om clairvoyante burde ikke have været bragt

Der var ikke dækning for vinklen i et nyhedsindslag, som TV Avisen bragte om brugen af clairvoyante og præster. Det fremgår af et faktatjek, DR's Detektor har lavet. DR har beklaget indslaget. 

Foto: Ritzau Scanpix/Finn Frandsen/Arkiv

DR krydsede grænsen mellem fakta og fejl, da TV Avisen og P1 Morgen i et nyhedsindslag 25. september viderebragte en påstand om, at clairvoyante overhaler præster, når danskerne søger råd og vejledning i livet. Det fremgår af et faktatjek, som DR's forbrugerprogram Detektor har foretaget.

Nyheden blev bragt på baggrund af en spørgeundersøgelse, Epinion havde lavet for DR. Her blev deltagerne spurgt om, hvem de havde kontaktet for at få rådgivning om store overvejelser i livet. Mens 6 pct. svarede, at de havde henvendt sig til en præst fra folkekirken, svarede 7 pct. en clairvoyant.

Men det giver ikke belæg for at konkludere, at clairvoyante har overhalet præster som vejledere, siger manager hos Epinion Christian Fischer Vestergaard.

"Clairvoyante er ikke foran i undersøgelsen. Hvis vi tager højde for den statistiske usikkerhed, så er der ikke nogen forskel," siger han til Detektor og uddyber, at det samtidig ville kræve sammenlignelige tal fra tidligere, hvis der skulle være dokumentation for vinklen om, at clairvoyante nu skulle have overhalet præster.

DR beklagede historien, efter indslaget blev bragt, og inden Detektor omtalte sagen i går:

"Grundet en statistisk usikkerhed på +/- 3,2 % burde DR ikke have bragt denne historie. Yderligere kan undersøgelsen udelukkende udtrykke et øjebliksbillede og kan ikke sige noget om en generel udvikling eller tendens i retning af clairvoyance," hedder det.

Mere fra MediaWatch

Berlingske skipper papiraviser på helligdage - andre fastholder

Berlingske har skippet den trykte avis på helligdage, men andre vil fastholde printudgave viser MediaWatch-rundspørge. På længere sigt kan danske søndagsaviser på tryk dog være truede ifølge en medieforsker, fordi en stor del af indtægtsgrundlaget er forsvundet.

Tidligere EB-sportschef skifter ind hos Tipsbladet

Efter at være blevet opsagt som del af chefredaktør Henrik Qvortrups ændringer i Ekstra Bladets holdopstilling er avisens tidligere sportschef blevet en del af Tipsbladet som led i en digital oprustning.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs