MediaWatch

Måling: Politikere holder for lidt afstand til DR

Over halvdelen af vælgerne, der stemmer på røde partier, og 40 pct. af de blå vælgere mener, politikerne blander sig "for meget" i DR. Det viser måling, som TV 2 og Politiken har fået lavet.

Foto: Ritzau Scanpix/Mads Claus Rasmussen

Størstedelen af danskerne mener, at politikerne blander sig for meget i Danmarks Radio. Det skriver Politiken på baggrund af en måling, som Megafon har lavet for avisen og TV 2.

I kølvandet på forårets medieforligsforhandlinger og den nye public service-aftale for DR, har 57 pct. af respondenterne erklæret sig enige eller delvist enige i, at politikerne blander sig for meget. Kun 18 pct. er helt eller delvist uenig i spørgsmålet, mens 17 pct. har svaret "hverken-eller" og de resterende 7 pct. "ved ikke".

"Set fra et forskningsperspektiv er det klart, at medierne er blevet et større politisk emne, og medieforlig bliver politiseret i langt højere grad end tidligere," siger Mark Blach-Ørsten, medieforsker og professor på RUC, til Politiken som kommentar til resultaterne.

Deler man undersøgelsen op i såkaldt røde og blå vælgere, viser den, at hele 74 pct. af de røde vælgere mener, at politikerne har blandet sig for meget, mens 8 pct. er uenige i udsagnet. Hos de blå vælgere har 41 erklæret sig enige i, at politikerne blander sig for meget, mens 28 pct. af uenige, og 31 pct. svarede "hverken-eller" eller "ved ikke", skriver avisen.

Megafon-målingen udspringer bl.a. af, at flere har rejst kritik af regeringen i forbindelse med den omtalte public service-kontrakt for DR. En del af kritikken går på, at armslængden er blevet for kort med henvisning til bl.a. kontraktens forskrifter om, at DR skal "afholde sig fra lange, dybdegående artikler" på dr.dk.

Socialdemokratiet kaldte i den forbindelse kulturminister Mette Bock (LA) i samråd om armslængdeprincippet til Danmarks Radio, som blev afholdt i går, onsdag.

Mere fra MediaWatch

Organisationer: EU-afgørelse baner vej for digital nulmoms på magasiner

EU's ministerråd har godkendt en ændring af et momsdirektiv, som giver EU's medlemslande større fleksibilitet i forhold til at indføre fx nulmoms. Ifølge Danske Medier, Grakom og Dansk Erhverv er det et grønt lys fra EU-side til at udvide digital nulmoms til digitale magasiner i Danmark.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs