MediaWatch

Kina afviser undskyldning fra svensk public service-station

SVT undskyldte i sidste uge for et satirisk indslag om kinesiske turister, som skabte diplomatisk krise mellem Kina og Sverige. Men Kina har nægtet at godtage undskyldningen.

Foto: Screenshot fra satireprogrammet "Svenska Nyheter" på SVT

Efter Kina i sidste uge krævede en undskyldning fra Sverige oven på et satirisk indslag på public service-stationen SVT, som ifølge Kina har krænket menneskerettighederne og latterliggjort kineserne, gik den svenske programleder Jesper Rönndahl ud med en offentlig undskyldning. Men hvis SVT håbede, at det ville lægge låg på sagen, er det tilsyneladende ikke lykkedes. Det skriver Berlingske.

Krisen mellem Sverige og Kina har bygget sig op hen over den seneste måneds tid. Den tog sit afsæt i det SVT's satireprogram "Svenska Nyheter", der brugte et videooptaget optrin af tre kinesiske turister på besøg i Sverige til et indslag, som efterfølgende blev delt på den kinesiske Youtube-lignende tjeneste Youku.

Den kinesiske ambassade i Sverige sagde på den baggrund, at landet havde krænket kinesiske menneskerettigheder, og efterfølgende har Kina krævet en undskyldning fra det danske naboland. Det var dette krav, Jesper Rönndahl fra SVT forsøgte at imødekomme med et åbent brev til kineserne – men den kinesiske regering har nu afvist at godtage undskyldningen, skriver Berlingske på baggrund af en artikel hos SVT.

I stedet har Kina inviteret satieprogrammet og SVT til at give en oprigtig undskyldning. Hvordan den skal foregå, fremgår ikke.

Mere fra MediaWatch

ViacomCBS sælger studiebygninger i milliardhandel

Den amerikanske mediekoncern ViacomCBS skiller sig af med over en million kvadratmeter studieområder og -bygninger, som har dannet ramme om et væld af tv-shows og optagelser af serier og film siden 1928.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs