MediaWatch

"Vi ser en markant vækst i antal fusioner og opkøb"

Opkøb som Telias overtagelse af Bonniers tv-forretning skaber flere og flere "super-leverandører". Analytiker tror dog ikke på telebranchens medieflirt – "jeg ser få eksempler på, at det er lykkedes".

Pernille Erenbjerg og Anders Jensen fra hhv. TDC og MTG præsenterede i februar planerne om at smelte de to selskaber sammen. Men planen gik i vasken i løbet af få uger, da købere af TDC meldte sig på banen. | Foto: Ritzau Scanpix/Uffe Weng

Da TDC tidligere i år offentliggjorde planerne om at købe MTG's nordiske tv-aktiviteter, sendte det chokbølger gennem den nordiske mediebranche. Dette nye superselskab – et Frankenstein-monster bestående af dele fra både distributions- og indholdssiden – ville blive det første i Europa af sin slags. Gunnar Evensen, topchef for det dengang TDC-ejede norske selskab Get, beskrev det nye selskab som "en banebrydende konstellation, hvor broadcaster, distributør og indholdsproducent integreres i en og samme virksomhed".

Tv-revolutionen blev kortvarig. Et par uger senere havde TDC officielt trukket buddet på MTG tilbage, og tv-kæmpen faldt til jorden. Der blev den liggende få måneder, før to helt andre aktører indledte genoplivningen. Midt i sommerferien lagde svenske Telia 6,6 mia. kr. på bordet for Bonnier Broadcasting, og dermed var tv-kæmpen på benene igen. Denne gang består han også af kabel- og bredbåndsselskabet Get, som Telia i sommer købte af netop TDC for 16,5 milliarder kr.

Læs hele artiklen

Få 14 dages fri adgang.
Det kræver intet kreditkort.

  • Adgang til alle låste artikler
  • Modtag vores daglige nyhedsbreve
  • Fuld adgang til vores app
Der skete en fejl. Prøv venligst igen senere

Få fuld adgang til dig og dine kollegaer.

Start et gratis virksomhedsprøveabonnement

Mere fra MediaWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs