MediaWatch

Warner Bros. vil have mere mangfoldighed i filmproduktionen

Som det første store filmselskab i Hollywood vil Warner Bros. indføre en politik, der skal sikre, at selskabets ansatte foran og bagved kameraet afspejler befolkning og minoritetsgrupper bredt.

Streamingtjenesten HBO Nordic er en del af Warner Bros.-koncernen | Foto: Screenshot fra hbonordic.com

Mangfoldighed i filmindustrien er kommet på dagsordenen i Hollywood, efter skuespiller Frances McDormand satte fokus på temaet i en tale ved årets Oscaruddeling.

Og nu tager filmstudiet Warner Bros. teten, skriver Berlingske, der bl.a. citerer The Guardian, og lover at indføre en politik, der skal sikre større diversitet i selskabets produktioner.

Den nye politik, som også kommer til at gælde Warner Bros. søsterselskaber som HBO og Turner, er inspireret af begrebet "inclusion rider", som Frances McDormand slog et slag for i sin Oscartale. Slagordet dækker over en klausul, som skuespillere kan kræve at få skrevet ind i deres kontrakter, og som forpligter det filmselskab, der hyrer dem, til at have mangfoldighed som kompas, hvad angår køn, hudfarve, seksualitet, religion m.v., for at modarbejde stereotype, ensidige miljøer på film.

Koncernen har ikke sat dato og køreplan for, hvordan målet skal nås, men vil ifølge The Guardian på et "tidligt tidspunkt i produktionen i et samarbejde mellem forfattere, producere og instruktører lægge en plan for implementeringen af løftet om diversitet og inklusion i deres projekter".

Derudover lægger medieselskabet op til at udarbejde en årlig rapport, der gør status på arbejdet.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Smal medieaftale i hus, mediedistributører forventer højere priser, borgerlige varsler tilbagrulning af forlig, endnu en streamingtjeneste gør indtog i Norden og ny virksomhed vil give podcasts international succes. Vi tager en rundtur i uge 21 i Mediedanmark.

K-ordfører kalder skrottet some-lovforslag for tidsspild

Et lovforslag, som skulle forpligte bl.a. sociale medier til at fjerne ulovligt indhold inden for 24 timer, er bremset af EU-Kommissionen. Konservatives erhvervs- og forbrugerordfører mener, lovforslaget fra begyndelsen skulle have været udformet anderledes.

Debat: Medieforhandlingerne viser skræmmende mangel på viden

Resultatet af medieforliget er et skævvredet mediemarked, hvor regeringen med pincet vil udpege, hvilke medier og hvilket indhold, der fortjener politikernes nåde. Sådan lyder det fra direktør i Danske Medier, Mads Brandstrup, i dette debatindlæg.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs