MediaWatch

Instruktørforening vil nytænke markedsføring af danske film

Danske Filminstruktører foreslår, at der oprettes en ny afdeling ved Filminstituttet til markedsføring af danske film.

Foto: /ritzau/Søren Sielemann/

Der skal tænkes anderledes for at få danske film længere frem i bevidstheden hos danske seere i en tid med et væld af tilbud fra blandt andet udenlandske streamingtjenester. Sådan lyder budskabet fra Danske Filminstruktørers formand, Christina Rosendahl, i dagens udgave af Berlingske.

Foreningen foreslår, at der oprettes en ny afdeling ved Det Danske Filminstitut, som ud over klassisk markedsføring skal skabe "kulturel merværdi" for publikum.

"Traditionel lancering af film er envejskommunikation, hvor man blot gør publikum opmærksom på, at en film findes. Vi vil tydeliggøre filmens kulturelle merværdi, så at publikum engageres i en tovejskommunikation, og vi får skabt samfundsdebat," siger Christina Rosendahl til Berlingske.

Avisen skriver videre, at filmbranchen i morgen, fredag, mødes med Kulturministeriet for at diskutere fordelingen af filmstøtten. De kommende års rammer for støtten bliver fastlagt i det filmforlig, som Folketingets partier skal forhandle på plads i løbet af efteråret.

Relaterede

mediawatch 14 day trial

Seneste nyt

Mediejob

Se flere

Se flere