
Det klassiske medier er i hvert fald delvist selv skyld i, at de i dag er pressede af både de internationale techgiganter som Google og Facebook samt nyere, mindre medier som Piopio, Ditoverblik og Den Korte Avis. Det skriver Clement Kjersgaard, vært på DR og grundlægger af magasinet Ræson, i en kronik i Politiken.
Kjersgaard peger på, at de klassiske medier i over 40 år har fejlet på tre fronter: På den etiske bane, hvor medierne ikke har gjort op med sig selv, hvor objektive de skal være. På den forretningsmæssige bane, hvor man ikke har fornyet sig i takt med, at brugerne ikke vil betale, og annonceindtægterne falder. Og endelig på den journalistiske bane, hvor man har glemt, at journalistikken kun har én essentiel funktion: At fortælle offentligheden om virkeligheden.
Allerede abonnent? Log ind.
Læs hele artiklen
Få adgang i 14 dage for 0 kr.
Det kræver intet kreditkort, og du vil ikke overgå til et betalt abonnement efterfølgende.
- Adgang til alle låste artikler
- Modtag vores daglige nyhedsbreve
- Fuld adgang til vores app