MediaWatch

"Mediernes eksistentielle kriser er i vidt omfang selvforskyldt"

De klassiske medier har i over 40 år sovet i timen, hvorfor de nu bliver klemt mellem de globale techgiganter og de partipolitiske medier, skriver Clement Kjersgaard i Politiken.

Clement Kjersgaard | Foto: Bjarne Bergius Hermansen/PR/DR

Det klassiske medier er i hvert fald delvist selv skyld i, at de i dag er pressede af både de internationale techgiganter som Google og Facebook samt nyere, mindre medier som Piopio, Ditoverblik og Den Korte Avis. Det skriver Clement Kjersgaard, vært på DR og grundlægger af magasinet Ræson, i en kronik i Politiken.

Kjersgaard peger på, at de klassiske medier i over 40 år har fejlet på tre fronter: På den etiske bane, hvor medierne ikke har gjort op med sig selv, hvor objektive de skal være. På den forretningsmæssige bane, hvor man ikke har fornyet sig i takt med, at brugerne ikke vil betale, og annonceindtægterne falder. Og endelig på den journalistiske bane, hvor man har glemt, at journalistikken kun har én essentiel funktion: At fortælle offentligheden om virkeligheden.

Allerede abonnent? Log ind.

Læs hele artiklen

Få adgang i 14 dage for 0 kr.
Det kræver intet kreditkort, og du vil ikke overgå til et betalt abonnement efterfølgende.

  • Adgang til alle låste artikler
  • Modtag vores daglige nyhedsbreve
  • Fuld adgang til vores app
Der skete en fejl. Prøv venligst igen senere

Få fuld adgang til dig og dine kollegaer.

Start et gratis virksomhedsprøveabonnement

Mere fra MediaWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs