MediaWatch

Studie: Film sælger bedre med mandlige stjerner i hovedrollerne

Ifølge et nyt amerikansk studie øger film deres billetsalg, hvis der er mandlige stjerner i hovedrollerne. Kvindelige stjerner har til gengæld ingen effekt.

Foto: ritzau/Scanpix/Chris Pizzello

Er der en mandlig stjerneskuespiller øverst på filmplakaten, øger det i gennemsnit en films billetsalg med 12 pct. Det skriver Politiken på baggrund af en ny amerikansk undersøgelse, som North Carolina University har publiceret i det amerikanske tidsskrift Applied Economics Letters.

Til gengæld har det tilsyneladende ingen effekt på, hvor mange billetter der ryger over disken, hvis den kvindelige hovedrolle har stjernestatus, hvis man skal tage undersøgelsen for gode varer. I studiet har forskere undersøgt film, der fra 1990 til 2018 har været "succesfulde" i forhold til antallet af solgte billetter.

I studiet er en skuespillers stjernestatus defineret som, at vedkommende har vundet filmpriser eller anden hæder, som gør, at han eller hun bliver tituleret som en "stjerne". Dernæst har forskerne set på den enkelte spillefilms budget, modtagelse blandt kritikerne, filmens genre og antallet af biografer, filmen blev vist i. Det er på baggrund af dette, de har beregnet, hvor stor en del af films økonomiske succes, der beror på brugen af stjerneskuespillere og vedkommendes køn, skriver Politiken.

Forsiden lige nu

Briefing: Ugen i mediebranchen

Danmarks største forlag måtte nedjustere sine forventninger til årets præstation betragteligt, Sjællandske Medier købte op, og Forbrugerombudsmanden besluttede, at et særligt markedsføringsredskab på Facebook er ulovligt. Få overblikket over ugen, der gik, i Mediedanmark.

Bonnier lancerer nyt bureau i Norge

Bonnier Media åbner et ny marketingbureau ved navn Kontent, som skal producere indhold inden for mode, interiør og livsstil. Det skal danne spydspids for koncernens satsning på content marketing og nativeproduktion.

Relaterede

mediawatch 14 day trial

Seneste nyt

Mediejob

Se flere

Se flere