MediaWatch

De mest tv-ivrige ser tre gange så meget tv som gennemsnittet

Den tiendedel af danskere, der ser mest tv, bruger over syv timer dagligt på tv-sening. Gruppen tæller især ældre og folk uden for arbejdsmarkedet.

ritzau/Morten Flarup
Foto: ritzau/Morten Flarup

Den gennemsnitlige dansker ser mindre og mindre traditionelt tv, men der er en stor gruppe, der fortsat vier mange timer om dagen til tv'et. Det skriver DR i en pressemeddelelse.

DR Medieforskning har set på den tiendedel af befolkningen, der ser mest tv. Deres daglige gennemsnitlige tv-forbrug er syv og en halv time. Det svarer til omkring tre gange så meget som en gennemsnitlig dansker. Blandt de kanaler, som bliver set forholdsmæssigt mere af danskerne med størst tv-forbrug, er DRK, TV 2 Charlie, TV3 Puls og Eurosport.

"Hvis man skal sige, hvad der kendetegner de mest ivrige tv-kiggere, er det, at der er en overvægt af sjællændere og københavnere, 58 pct. af dem er kvinder, og to tredjedele er over 60 år. To ud af tre er ikke tilknyttet arbejdsmarkedet, og det forklarer selvfølgelig også i nogen grad, at de har bedre tid til at tænde for fjernsynet," udtaler Henrik Gregor Knudsen, medieforsker ved DR Medieforkning, i meddelelsen.

Hvis man ser på de mest ivrige radiolyttere, så ligger det daglige tidsforbrug for den tiendedel, der hører mest radio, på fem og en halv time. Det er næsten tre gange så meget som gennemsnittet. Blandt de ivrige radiolyttere er 55 pct. mænd, og to tredjedele er over 60 år.

Forsiden lige nu

Briefing: Ugen i mediebranchen

Yousee lancerer egen tv- og streamingkanal, flere regnskaber blev præsenteret, og TV 2 rykker rundt i sin aftenflade på hovedkanalen. Kom med på rundtur til ugens begivenheder i mediebranchen.

Relaterede

mediawatch 14 day trial

Seneste nyt

Mediejob

Se flere

Se flere