MediaWatch

Producentforening ser DF's blokering som endegyldig aflysning af TV 2-salg

Producentforeningen ser udmeldingen fra Kristian Thulesen Dahl (DF) som dødsstødet til et forestående salg af 40 pct. af TV 2. Og det glæder foreningen sig over, udtaler direktør.

/ritzau/Scanpix/Melissa Kühn Hjerrild
Adm. direktør i Producentforeningen, Klaus Hansen. Foto: /ritzau/Melissa Kühn Hjerrild

Alt tyder på, at regeringen må droppe at sælge 40 pct. af TV 2, efter partiformand i DF, Kristian Thulesen Dahl, over for Jyllands-Posten har afvist, at partiet vil lægge mandater til salget. Sådan lyder meldingen fra Producentforeningen, skriver Berlingske.

I brancheorganisationen glæder man sig over, at der er sat en stopper for en privatisering af public service-stationen, lyder det fra adm. direktør Klaus Hansen.

"Det er en jo meget klar udmelding fra DF, og vi ser det som en endegyldig aflysning af salget af TV 2. Vi har særligt haft en interesse i TV 2's filmforpligtigelse, fordi man her er med til at sikre, at danske spillefilm og dokumentarer når ud til alle forbrugerne. Regeringens forslag om at afskaffe den forpligtigelse anser vi også for at være lagt endegyldigt i graven," siger han til Berlingske.

Også Kim Poder, adm. direktør i NENT Danmark, tidligere MTG, har til MediaWatch givet udtryk for, at han umiddelbart tror på, at DF's udmelding betyder, at TV 2-salget er lagt i graven.

"Man skal ikke tage noget for givet i politik, men regeringen skal jo have et flertal, og lige nu ser det ud til, at de eneste, regeringen forhandler med, er Dansk Folkeparti, og hvis det (DF's afvisning af et TV 2-salg, red.) er et ultimatum, så er den jo lukket. Kapitler kan jo blive åbnet igen, men det lyder til, at det er en fast beslutning," udtalte han tidligere fredag.

Forsiden lige nu

Briefing: Ugen i mediebranchen

TDC lavede norske frasalg i milliardklassen, medieforliget giver fortsat anledning til en historie eller to, og EU var en guldgrube af aktivitet på medieområdet i ugens løb. Kom med på rundtur til ugens vigtigste begivenheder i mediebranchen.

Test din MediaIQ

Har du fulgt ordentligt med i mediebranchen i den seneste uge? Ellers har du chancen for at blive opdateret og testet her - og vinde en iPad.

Relaterede

mediawatch 14 day trial

Seneste nyt

Mediejob

Se flere

Se flere