MediaWatch

Mediechefernes indflydelse daler i magtmåling

De optager færre pladser på top 100 og er rykket længere ned i hierakiet. Mediecheferne har tabt terræn i den årlige Magtanalyse fra Berlingske, og det skyldes bl.a. ny konkurrence, mener professor.

DR's generladirektør Maria Rørbye Rønn er faldet mere end 30 pladser i årets magtanalyse, der sætter navn på hvem der opfattes som landets 100 mest indflydelsesrige. | Foto: Scanpix Ritzau/Jens Nørgaard Larsen

Der er skiftet ud i toppen blandt landets mest indflydelsesrige mediechefer, hvis man skal tro den årlige Magtanalyse fra Berlingske.

DR’s generaldirektør Maria Rørbye Rønn, der sidste år var den højst placerede medieboss, er i år blevet vippet af pinden af TV 2’s adm. direktør Merete Eldrup, der indtager pladsen som nummer 53 på top 100.

Både Merete Eldrup og, især, Maria Rørbye Rønn er dog rykket nedad i forhold til 2017, hvor Merete Eldrup lå som nummer 45 og Maria Rørbye Rønn som nummer 36.

Tilbagegangen er kendetegnende for mediebranchens aftryk på årets magtanalyse, skriver Berlingske. Også JP/Politikens Hus topchef Stig Kirk Ørskov er rykket nedad fra plads 43 i 2017 til nummer 59 i år, mens Politikens chefredaktør Christian Jensen går fra nummer 56 til 78 i 2018-målingen. Samtidig optræder der færre medienavne top 100 - seks er fra mediehusene, mens tallet var 11 i 2015, skriver Berlingske.

Det skyldes, at de traditionelle mediekanaler har fået stærkere konkurrence, når det gælder meningsdannelsen, vurderer professor ved CBS, Anker Brink Lund.

"De traditionelle nyhedsmedier har stadigvæk betydelig magt over, hvilke emner andre magthavere bliver nødt til at mene noget om. Men dagblade, radio og TV er kun i mindre omfang selvstændige meningsdannere. Blandt andet fordi de selskabelige medier af Facebook- og Twitter-typen i stigende grad begrænser professionelle journalisters redigerende magt," siger Anker Brink Lund, professor i medieledelse ved CBS, til Berlingske.

Blandt dem, der er forsvundet fra listen siden sidste år, er Berlingskes chefredaktør Tom Jensen og nyhedsdirektør på TV 2 Mikkel Hertz. Til gengæld er Børsens chefredaktør og direktør Bjarne Corydon rykket ind som nummer 75, og som den eneste er Berlingske Medias koncernchef, Anders Krab-Johansen, rykket op. Han ligger i år nummer 61, mod 67 i 2017, hvor han stadig var chefredaktør og direktør på Børsen. Dermed ligger han et par pladser over kulturminister Mette Bock, der dukker op som nummer 64.

Mere fra MediaWatch

"Helt generelt synes jeg selvfølgelig, at vi chefredaktører skal stille op"

Principielt bør mediechefer også stille op til kritiske interviews, når medierne forventer det samme af fx politikere, mener Berlingskes chefredaktør, Tom Jensen, efter kritik fra tidl. statsminister af manglende interviews med B.T.'s ansv. chefredaktør Michael Dyrby i kølvandet på dokumentarfilmen om metoo på TV 2.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs