MediaWatch

Fire mediehuse går frem i imagemåling

Egmont, JP/Politiken og TV 2 er blandt de mediehuse, der kravler opad på imagestigen i Berlingske Business' årlige måling af 140 virksomheders omdømme.

Miklos Szabo/TV 2
Adm. direktør for TV 2, Merete Eldrup, har leveret fremgang på bundlinjen, og det kvitteres der for i årets imageanalyse fra Berlingske Business Foto: Miklos Szabo/TV 2

Selvom landets mediehuse er langt fra at blande sig i toppen af dansk erhvervsliv, når det gælder imagepleje, er der fremgang at spore, viser Berlingske Business Imageanalyse 2018, som avisen bringer fredag.

I toppen af de 140 virksomheder, som barometeret tæller, ligger uændret Lego og Novo Nordisk.

Bedst placeret i det danske medielandskab er landets største mediekoncern Egmont, der dukker op på plads 67 – en fremgang på 13 pladser fra 2017, hvor det højst placerede mediehus, Berlingske Media, lå på plads 73.

Ud over Egmont er JP/Politikens Hus også kravlet opad i imagemålingen med en fremgang på otte pladser til 69, mens TV 2 følger som nummer 88, et spring fremad på 14 pladser.

For JP/Politikens Hus er det især fremgang i troværdigheden, der trækker op, skriver Berlingske Business, der samtidig fremhæver, at adm. direktør Stig Ørskov er en "markant stemme i den offentlige mediedebat". TV 2 vinder frem på ryggen af solid fremgang på bundlinjen leveret af topchef Merete Eldrup og "i ly af balladen om DR", skriver avisen.

Årets største drop står Berlingske Media for, der falder fra plads 73 i 2017 til 111 i 2018. Det er sidste års ledelsesmæssige vakuum, der trækker ned ifølge Berlingke Business.

"Et halvt år skulle der gå, før Anders Krab-Johansen satte sig i stolen som ny adm. direktør efter Mette Maix, der kun nåede at være på posten i godt et år. Limbo giver imageklø," skriver avisen.

Længst ned på imagelisten ligger i uændret rækkefølge Jysk Fynske Medier, DR og sidst Aller Media, der som det eneste virksomhed af de tre har forbedret sit image et nøk i forhold til 2017.

Forsiden lige nu

Aller-chef ser potentiale i mikrobetaling: Se på spilmarkedet

Mikrobetaling: Mens flere mediehuse er skeptiske over for digital stykbetaling for indhold, ser bladhuset Aller Media positivt på muligheden. To centrale forudsætninger skal dog være på plads, mener salgsdirektør, som peger på, mikrobetaling har vundet indpas i andre brancher.

Relaterede

mediawatch 14 day trial

Seneste nyt

Mediejob

Se flere

Se flere