MediaWatch

Nyt lovforslag vil automatisk underlægge statsstøttede medier Pressenævnet

Det skal ikke længere være muligt som onlinemedie at få mediestøtte uden at være underlagt medieansvarsloven, fremgår det af et lovforslag fra regeringen.

Foto: /Ritzau Scanpix/Thomas Lekfeldt

Alle medier, der får mediestøtte, vil ifølge et nyt lovforslag fra regeringen fremover automatisk være underlagt medieansvarsloven og dermed Pressenævnet, så der er mulighed for at klage til nævnet over mediets dækning.

Det skriver fagbladet Journalisten.

I dag skal onlinemedier aktivt tilmelde sig Pressenævnet, uanset om det får mediestøtte eller ej, før nævnet kan vurdere og tage en klagesag op om en given artikel eller indslag. Det vil regeringen tage et opgør med, så alle medier, der får støtte, kan blive stillet til ansvar for loven.

Den ændring bliver hilst velkommen af formanden for Dansk Journalistforbund (DJ).

"Det har længe været DJ's krav, og det har efterhånden vundet genklang. At det nu bliver til lov, ser jeg som en lille sejr," siger Lars Werge til Journalisten.

Det har tidligere vakt kritik, at onlinemedier som Den Korte Avis, der tidligere har fået mediestøtte, samtidig kunne styre uden om en tilmelding til Pressenævnet og ikke være forpligtet på de presseetiske retningslinjer.

Lovforslaget vil betyde, at medieansvarsloven ændres, så det fremgår, at "Foretagender, der udgiver massemedier som nævnt i § 1, nr. 3, og der modtager redaktionel produktionsstøtte eller projektstøtte efter lov om mediestøtte, er omfattet af loven, uanset om de har indgivet anmeldelse til Pressenævnet."

Lovforslaget er en del af regeringens plan om at skærpe privatlivsbeskyttelsen og indebærer også tredobling af bødestraffen for freds- og ærekrænkelse - og femdobling af bødestraffen til chefredaktører, hvis et medie dømmes for krænkelse af privatlivets fred.

Mere fra MediaWatch

Top 20: Sæsonfinaler trak færre live-seere

Efterårets største danske underholdningsformater rundede sæsonen af i sidste uge, men i modsætning til sidste år nåede finaleprogrammerne med en enkelt undtagelse ikke over en mio. live-seere.

Nent udfaser Viafree og går i partnerskab med ViacomCBS

Nent trækker i 2022 stikket på sin reklamefinansierede streamingplatform i Norden, Viafree, til fordel for et partnerskab med en af verdens spillere inden for annoncefinansieret streaming. Nent skal fortsat stå for lokalt annoncesalg.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs