MediaWatch

Danmarks "bedst bevarede hemmelighed" har blod på tanden efter vækst i 2017

Streamingtjenesten C More flyver under radaren i Danmark, erkender driftsdirektør. Men tjenesten tjener penge i Danmark og har mod på tilværelsen efter vækst i kundebasen sidste år. Det skal bl.a. ske ved at finde nye legekammerater.

PR/Bonnier
Mathias Berg, dirftsdirektør, Bonnier Broadcasting. Foto: PR/Bonnier

I et kontorlokale på Christianshavn i København sidder til daglig otte ansatte i Bonnier-koncernen. De arbejder ifølge deres chef med "den bedst bevarede hemmelighed" i Danmark.

Hemmeligheden er streamingtjenesten C More, der er aktiv på markedet i Sverige, som er Bonniers hjemland, Finland, Norge og Danmark. Det vides ikke, hvor mange kunder tjenesten har, ligesom C More ikke figurerer på eksempelvis DR Medieforsknings liste over mest brugte streamingtjenester, som blev præsenteret med rapporten "Medieudviklingen 2017".

Trods den lidt stille tilværelse på streamingmarkedet har C More, som er en del af Bonnier Broadcasting, masser af mod på livet i Danmark. Særligt udviklingen i 2017 giver anledning til optimisme.

"Vi kalder nogle gange C More for "den bedst bevarede hemmelighed" i Danmark. Men vi ser, at danskerne får øjnene mere op for vores tjeneste. Vi havde en vækst i abonnementsbasen på 88 pct. i 2017, så vi har i den grad blod på tanden," siger Mathias Berg, driftsdirektør for Bonnier Broadcasting og landechef for C More i Danmark.

Hvor stor abonnentsbasen er, ønsker C More ikke at afsløre. Da DR Medieforskning opgjorde styrkeforholdet mellem streamingtjenesterne i Danmark i 2017, var C More dog ikke blandt de tjenester, der blev talt med.

C More har fokus på serier, film og børneindhold og forsøger sig med et nordisk fokus. Derudover har tjenesten i Danmark et nicheprodukt, der henvender sig til de golfinteresserede.

Partnerskaber og udbredt kendskab

Forretningsmæssigt står C More på to ben. Tjenesten har dels direkte salg til enkeltabonnenter og har dels parterskaber med andre aktører på markedet. Eksempelvis er C More en del af tilbuddet i teleselskabet Telmores Play-abonnement, ligesom streamingtjenesten har et vindue i Yousees tv-univers.

Tjenesten vil forfølge begge spor for at hente yderligere kunder i butikken i Danmark.

"Det er både og. Det hænger også sammen med, hvordan markedet ser ud. Det er svært at spå om, hvor markedet er om fem år. Så for os handler det om at stå så bredt som muligt. Det er vigtigt, at vi kan nå ud til både dem, som ønsker en samlet underholdningspakke gennem eksempelvis deres teleselskab, og dem, der vil købe deres tjenester enkeltvis. Vi arbejder med begge dele. Vi prøver at udbrede kendskabet til C More, så vi i mindre grad bliver en hemmelighed, så hr. og fru Jensen måske får øjnene op for vores tjeneste. Og vi arbejder med at få aftaler om partnerskaber med eksterne samarbejdspartnere," siger Mathias Berg, der bl.a. har en fortid som direktør for Yousee.

Han ønsker ikke at fortælle, om C More har gang i dialog med andre distributionspartnere, og hvor langt forhandlingerne i så fald er. Men han vil godt knytte ord til, hvilke typer af legekammerater streamingtjenesten finder interessante.

"Jeg kan kun kommentere de partnerskaber, vi allerede har. Men rent strategisk tror jeg, man må vælge, om man vil være stærk på indhold eller på udbredelse og netværk – og eventuelt en kombination af de to. For alle, som har stærke positioner på infrastruktur og når ud til mange mennesker, er vi en mulig partner," siger Mathias Berg.

Trecifret milliontab i 2017

Kombinationen af partnerskaber og øget kendskab til streamingtjenesten skal løfte C Mores abonnementsbase de kommende år. Direktøren tør dog ikke tro på, at sidste års vækst på over 80 pct. kan gentage sig år efter år.

"Vi voksede med 88 pct. i 2017, men det betyder selvfølgelig ikke, at vi kan forvente de vækstrater hvert år. Men vi har fået smag for Danmark i det forgangne år. Ligesom Sverige er Danmark et digitalt set meget modent marked. Der er stor appetit på streaming, og der har vi fået hul igennem i 2017. Men forhåbentlig er vi i begyndelsen af, hvor stort markedet kan blive, og hvor mange streamingtjenester hver bruger har," siger Mathias Berg.

Han tror på en vækst på 50 pct. i 2018 i Danmark "med lidt held", mens tjenesten ser "gode muligheder" for dansk vækst i årene fremover.

"Vi havde en vækst i abonnementsbasen på 88 pct. i 2017, så vi har i den grad blod på tanden."

Mathias Berg, driftsdirektør, Bonnier Broadcasting
Økonomisk set har C More været igennem nogle vanskelige år. I 2017 tabte forretningsgrenen 225 mio. kr. mod 230 mio. kr. året før. Det skyldtes bl.a. lavere vækst i abonnementsbasen end budgetteret og høje udgifter.

Ifølge Mathias Berg er der dog sorte tal på bundlinjen i den danske del af forretningen.

"C More som helhed tabte penge i 2017, men vi tjente penge i Danmark. I andre lande har vi en anden omkostningsbase til især sport, som ikke tynger den danske forretning," siger han uden at oplyse, hvor stort overskuddet var i 2017.

Koblet op på flow-kanaler i andre lande

Med til historien om C Mores lidt stille eksistens i Danmark hører, at tjenesten – i modsætning til i de øvrige nordiske lande – ikke hører sammen med lineære tv-kanaler.

I Sverige er C More koblet op på TV4-kanalerne, der ligesom C More er en del af Bonnier-familien. TV4 er Sveriges største kommercielle kanalfamilie og stod i 2017 for 32,4 pct. af den svenske tv-sening kun overgået af SVT, der er den svenske pendant til DR. I Finland står Bonnier ligeledes bag den største kommercielle tv-kanalfamilie i form af MTV, og i Norge har C More et samarbejde med TV 2, som er ejet af Egmont.

"Vi har altid været optimistiske omkring streaming og vores plads på markedet. Men vi har ikke fået de resultater ud af det i Danmark, som vi har fået i andre markeder. For eksempel har C More i Sverige været den hurtigst voksende streamingtjeneste tre år i træk. Og det er der jo en god grund til, fordi vi i Sverige, Finland og Norge har helt andre muligheder for at udbrede kendskabet til C More gennem TV4, MTV og TV 2," siger Mathias Berg.

"C More som helhed tabte penge i 2017, men vi tjente penge i Danmark."

Mathias Berg, driftsdirektør, Bonnier Broadcasting
Direktøren angiver også dét som en del af forklaringen på, at tjenesten ifølge ham selv er "den bedst bevarede hemmelighed" i Danmark.

"Det er en kombination af, at vi ikke er lykkedes med at få bredt kendskabet til vores partnerskaber ud, og at C More i Danmark ikke har haft den samme nære relation til en tv-kanal som C More i Sverige, Norge og Finland og som Viaplay og TV 2 i Danmark. Så når hr. og fru Danmark skal prøve en streamingtjeneste, så ligger de måske mere lige for, fordi de i forvejen er koblet op på tv-tilbud, som man kender," siger Mathias Berg.

Vil satse på egenproduktioner

I det generelle konkurrencebillede på det danske streamingmarkedet ser Mathias Berg, at C More har størst fællesmængde med en anden tjeneste med svenske rødder, nemlig MTG's Viaplay.

"Netflix og HBO er Netflix og HBO. De vil altid være størst på amerikansk indhold. TV 2 Play er som TV4 i Sverige bygget oven på et lineært tv-produkt. Viaplay er nok den tjeneste, vi minder mest om, med et miks af film, serier og børneindhold med skandinavisk fokus. Vores fokus er at kombinere stærke indkøb med lokale produktioner. Og jeg tror, at vi i Danmark vil lægge større fokus på partnerskaber. Vi kan godt lide at være en del af andres produkttilbud," siger Mathias Berg.

Blandt de konkurrenceparametre, som streamingtjenester konkurrerer på i disse år, er egenproduktioner. Blandt andet sender Viaplay løbende nye originalproduktioner på markedet, ligesom Netflix har meldt sig på banen med sin første danske produktion. Også HBO Nordic har varslet, at der skal skrues op for lokale produktioner.

"Egenproduktioner er et super vigtigt konkurrenceparameter. Det er det, både fordi det er det, der profilerer tjenesten over for amerikanske konkurrenter, fordi det er en de vigtigste drivkræfter for indtag af nye kunder, og fordi det skaber loyalitet hos brugerne. På en måde tror jeg, vi og Viaplay hjælper hinanden og skaber et kreativt miljø i Norden til skabelse af dramaindhold. Men selvfølgelig er vi i konkurrence om de bedste talenter og de bedste historier," siger Mathias Berg.

"Vi har store ambitioner for vores egenproduktioner. Vi har ikke et kvantitativt mål, men vi har en stærk tradition at bygge på. I efteråret vil vi lancere mindst en nordisk produktion om måneden, og det er nok det niveau, man vil se fremover. Vi starter ikke fra scratch, men prøver at bygge oven på eksisterende brands. Det kan eksempelvis være "Beck" og "Hamilton"."

I Danmark har C More produceret et comedy-format med komikeren Brian Mørk som trækplaster. Derudover har C More bl.a. været med til at producere serien "Greyzone", der også blev vist på TV 2 i Danmark.

Abonnement og reklamer

C Mores bestræbelser inden for egenproduktioner skal ses i sammenhæng med, at Bonnier Broadcasting også har TV4 og streamingtjenesten TV4 Play under sine vinger.

I modsætning til C More, som bygger på abonnementsindtægter, så tjener TV4 Play sine penge på, at brugerne, som der er 4 mio. registrerede af, bliver præsenteret for reklamer, når de ser indholdet på tjenesten. Den kombination af indtægter ser Mathias Berg flere fordele ved.

"I Sverige er AVOD-markedet (reklamefinansieret streaming, red.) mere udviklet end i Danmark og vokser lige så hurtigt som SVOD-markedet (abonnementsfinansieret streaming, red.). Det forsøger vi at profitere af på TV4 Play, som har 4 millioner registrerede brugere i Sverige. Hvis man vil se indhold hurtigt og uden reklamer, så er C More vores tilbud. Når indhold kommer på TV4 på flow-tv, så kommer det kort bagefter på TV4 Play gratis med reklamer. Og det giver os også nogle muligheder for at kommunikere om C More på TV4 Play. Vi tror, det er vigtigt at hente omsætning fra både abonnementer og reklamer," siger Mathias Berg.

Med i Bonnier-koncernen

C More er som nævnt en del af mediekoncernen Bonnier, der i 2017 omsatte for 25,7 mia. svenske kr., svarende til 18,3 mia. kr. Broadcasting er det næststørste af koncernens forretningsområder og tegnede sig sidste år for 29 pct. af omsætningen og var samtidig den del af forretningen, der leverede det højeste driftsresultat.

"Det er en stor fordel for os at være en del af Bonnier-koncernen. Selskabet er familieejet og har ikke hurtig gevinst for øje. Bonnier gør altid, hvad der er strategisk rigtigt på lang sigt, uanset om det måtte give et tab på kort sigt," siger Mathias Berg.

Han fortæller videre, at tv-delen af Bonnier ikke kan drage nogen stor fordel af at være en del af en virksomhed, der også bl.a. udgiver bøger, magasiner og aviser.

"For nogle år siden troede man, at medier ville konvergere mere og bevæge sig ind på hinandens områder og samarbejde på kryds og tværs. Det tror jeg mindre på nu. Tv er tv, aviser er aviser, og magasiner er magasiner. Så vi oplever ikke de store synergier mellem Bonniers forskellige forretningsområder, men det er en fordel af være en del af en koncern, som har det publicistiske for øje," siger Mathias Berg.

På dansk grund står Bonnier bl.a. bag Bonnier Publications og Benjamin Media, ligesom koncernen har aktiemajoriteten i Dagbladet Børsen.

Relaterede

mediawatch 14 day trial

Seneste nyt

Mediejob

Se flere

Se flere