MediaWatch

Netflix: Vi laver ting som folk gider se

Filminstituttet ser Netflix som en trussel mod den danske filmøkonomi, fordi Netflix' største hensyn er de kommercielle perspektiver, men det afviser den amerikanske streamingtjeneste.

Foto: Scanpix Ritzau/Reuters/Mike Blake

"The Rain" er den første danske egenproduktion fra den amerikanske streamingtjeneste Netflix, og ifølge det amerikanske selskab er serien et eksempel på, at streamingtjenesten giver små og lokale producenter muligheden for at komme ud til et globalt publikum.

Det siger Netflix' kommunikationsdirektør, Jonathan Friedland, i et interview med Politiken.

"Hos os er de fri af de bånd og forpligtelser, der traditionelt er hos tv-stationer eller støtteordninger. Vi er derfor så langt fra at indsnævre diversiteten, som man kan være. Vi er meget bevidste om vores forpligtelse som internationalt underholdningsmedie. Vi skal give små og lokale stemmer en stor platform," siger Jonathan Friedland til Politiken, som tilføjer, at det, som betyder noget for Netflix, er at skabe indhold, som folk gider at se.

Kommunikationsdirektøren afviser, at Netflix' kommercielle opdrag hæmmer kunsten i den danske filmproduktion. Tværtimod sikrer tjenesten filmskaberne større frihed ved at betale produktionsomkostningerne med det samme, siger han. Og den vurdering er Christian Potalivo, der er producent for Miso Film, der står bag "The Rain", enig i.

Hos Det Danske Filminstitut betvivler direktør Claus Ladegaard, at "The Rain" har kulturel betydning for et dansk publikum. Af samme årsag mener Claus Ladegaard, at Netflix er en trussel mod en lille filmøkonomi som den danske.

Mere fra MediaWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs