MediaWatch

Udenlandske medier får ikke adgang til tv-billeder fra ubådssagen

TV 2 fik lov til at filme, da dommen faldt i byretten i forbindelse med ubådssagen. Det var dog under betingelse af, at optagelserne ikke bliver delt med udenlandske medier. "Uforståeligt," lyder det fra tv-selskabet Discovery.

Foto: /Ritzau Scanpix/Miriam Dalsgaard | Foto: ritzau/Miriam Dalsgaard

TV-billederne af byrettens domsafsigelse i sagen mod ubådsbygger Peter Madsen må kun bruges af danske og enkelte nordiske medier. Ud over at det rammer udenlandske tv-stationer, som har måtte tage sig til takke med andre dækbilleder i deres omtale af dommen, går det også ud over internationale selskaber, der også er til stede i Danmark, såsom Discovery Networks. Det skriver Journalisten.

Discovery har lavet to dokumentarprogrammer om ubådssagen og er i færd med at producere flere. Tv-selskabet stiller sig derfor kritisk over for byrettens beslutning.

"Det er jo klimaks i sagen og en nøgle-sekvens for et dokumentarprogram. Vi synes, det er uforståeligt i en sag, der har samfundets interesse, at man vil afskære de seere, der er hos os, fra at kunne følge domsafsigelse," siger Discovery Networks kommunikationschef, Rasmus Mariegaard, til Journalisten.

Ifølge Jens Stausbøl, pressedommer ved Københavns Byret, handler begrænsningen om at sikre, at tv-materialet ikke bliver misbrugt. Derfor besluttede dommeren kun at give TV 2 lov til at filme under forudsætning af, at optagelserne kun gives videre til danske medier samt nordiske tv-stationer, der er medlem af European Broadcasting Union, der er den europæiske organisation for offentlige broadcastere. Han uddyber, at Discovery ikke har fået adgang, da stationen ikke er medlem af den danske medieansvarslov, men sender på en engelsk tilladelse, skriver fagbladet.

Mere fra MediaWatch

"Helt generelt synes jeg selvfølgelig, at vi chefredaktører skal stille op"

Principielt bør mediechefer også stille op til kritiske interviews, når medierne forventer det samme af fx politikere, mener Berlingskes chefredaktør, Tom Jensen, efter kritik fra tidl. statsminister af manglende interviews med B.T.'s ansv. chefredaktør Michael Dyrby i kølvandet på dokumentarfilmen om metoo på TV 2.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs