MediaWatch

Ungt produktionsselskab er på to år gået fra 2 til 40 ansatte

Den digitale producent Drive Studios har siden foråret 2016 banket en forretning op med fokus på nye digitale videoformater til både tv-selskaber og virksomheder. Kundelisten tæller i dag både Facebook, Yousee samt DR, og selskabet har for nyligt udvidet til USA. "Det viste sig ret hurtigt, at der er god appetit på det," fortæller adm. direktør og medstifter.

PR / Drive Studios
Sigurd Bæk Jensen, adm. direktør og medstifter af produktionsselskabet Drive Studios. Foto: PR / Drive Studios

Det kan være svært tydeligt at definere, hvilken form for produktionsselskab Drive Studios egentligt er. Produktionerne spænder bredt – næsten så bredt, som det kan blive. Fra tv-serier og public service-indhold til DR3 til egenproduceret indhold til Yousee. Og fra kommercielle kampagner for virksomheder som Carlsberg til digitalt indhold til Egmonts magasiner og videre igen til produktioner for Facebooks nye indholdsplatform Facebook Watch.

Selv kalder Drive sig for et digitalt produktionsselskab. Trods den brede profil er den røde tråd i forretningen, at indholdsproduktionerne har digitalt fortegn. Det står i kontrast til broderparten af produktionsselskaber, som har rødder i indholds- og programproduktion målrettet de traditionelle tv-kanaler – og som eventuelt efterfølgende eller sideløbende kan få et liv på tv-selskabernes streamingtjenester.

Det var bl.a. den tankegang – at flow-tv er det primære og udgangspunktet for mange produktionsselskaber – som fik Sigurd Bæk Jensen til at forlade sin stilling hos Nordisk Film TV og banke et nyt produktionsselskab op. Siden maj 2016 har han haft posten som adm. direktør for Drive, som han var med til at grundlægge for to år siden.

Også de øvrige medstiftere af Drive, Keld Reinicke, der i dag er formand for selskabet, og Taus Abildgaard, der er kreativ direktør, kom fra den traditionelle tv-branche. Det fortæller Sigurd Bæk Jensen til MediaWatch, kort før Drive kan fejre sin toårs fødselsdag.

"Vi var egentlig alle glade for vores arbejder der, men vi havde mange gode idéer, vi havde svært ved at udkomme med i dén verden, fordi platformene var begrænset. Der er de kanaler, der er, og de har en ret klar linje, de lægger for deres programmer," siger han.

"Vi havde idéer om andre formater, digitale produktioner, fortalt på andre måder, i forskellige længder og så videre, end det, der passede ind i de rammer. Og det måtte jo kunne lade sig gøre at udkomme med de her produktioner andre steder. Derfor valgte vi selv at starte op. I begyndelsen havde vi kun en aftale med Egmont Publishing, hvor vi lavede nogle digitale produktioner for deres magasiner "Vores Børn" og "Euroman", hvor vi bl.a. lavede video på at kørte rundt i en bil og tale med Esben Bjerre og Peter Falktoft. Det var sådan, vi kom i gang."

Kommercielle partnere fylder mest

Slag i slag har det efterfølgende vist sig, at Sigurd Bæk Jensen og de øvrige medstiftere havde ret. Der var andre steder at udkomme og andre aktører, der var interesserede i de digitale produktioner.

Til at starte med troede han, at produktioner til tv-selskaberne skulle være selskabets vej til at holde hjulene kørende, mens der kunne eksperimenteres med muligheder for at lave indhold til kommercielle partnere. Men allerede i Drives andet leveår, 2017, viste budgettet, at tv-indhold kun udgjorde 25-30 pct. af den samlede produktion. Tilsvarende vil gøre sig gældende i 2018, fortæller han.

Det viste sig ret hurtigt, at der er god appetit på det andet, altså digitale kampagner og videoindhold for kommercielle partnere og nye broadcastere som Yousee og Facebook. Så tv har aldrig været en driver for os"

Sigurd Bæk Jensen, adm. direktør i Drive Studios

Han tilføjer, at han og selskabet er glade for de tv-programmer, de laver.

"De kommercielle kunder synes, det er et kvalitetsstempel, at vi også kan det, og at vi kommer fra den verden."

At lave journalistiske kommercielle produktioner for virksomheder er ikke nyt, men Drive Studios er blandt de første i Danmark til at banke en voksende forretning op med det marked for øje.

Kundelisten over kommercielle partnere tæller i dag blandt andre Danske Bank, Sydenergi, Carlsberg, Kræftens Bekæmpelse, Danske Spil og Yousee. Samarbejdet med sidstnævnte har bl.a. udmøntet sig i sponserede programmer såsom en livedækning fra det amerikanske præsidentvalg, der blev vist live på Facebook og Youtube.

Drive er også, som MediaWatch tidligere har omtalt, producenten bag Yousees nye satsning på egenproduceret indhold i form af den digitale tv-kanal ChriChriTV. I løbet af foråret udvider Yousee yderligere og lancerer et nyt digitalt tv-produkt, som også er produceret af Drive, fortæller Sigurd Bæk Jensen.

Som det er i dag, lever selskabet således af at lave nogenlunde lige dele traditionelt tv-indhold, indhold til nye aktører på broadcast-markedet samt kommercielt indhold.

40 mand og Nordisk Film i ejerkredsen

Drives årsregnskab for 2017, som er selskabets første fulde leveår, er endnu ikke offentliggjort. Ifølge direktøren landede omsætningen for året på lige under 40 mio. kr., hvilket resulterede i et lille overskud på bundlinjen.

"Det hænger sammen med, at vi har været ret bevidste om, at det ikke er meningen, at vi skulle have et større overskud. Vi har brugt pengene på ansættelser og vækst," siger han.

Siden etableringen er lønlisten vokset støt fra medstifterne i begyndelsen af 2016 til godt og vel 40 mand i dag. Medarbejdertallet er cirka, da Drive som alle andre produktionsselskaber hyrer ind til hver enkelt produktion. Det vil sige, der er spidsbelastede perioder med mange ansatte og perioder med færre.

"Går jeg ned og ser i lokalerne nu, er vi nok omkring 40 mand, og det har vi ligget stabilt på i lang tid. Vi skal faktisk have nye kontorlokaler nu, fordi vi har brug for mere plads."

Siden sidste år er det gået stærkt. I foråret investerede Egmont-ejede Nordisk Film i selskabet og sikrede sig en minoritetsandel på mellem 25 og 33 pct. for en ukendt sum. Fra Nordisk Film lød begrundelsen, at koncernen ønsker at stå stærkere på produktion og distribution af digitalt indhold.

"Det har helt klart haft betydning for vores vækst," siger Sigurd Bæk Jensen og tilføjer, at kapitalindsprøjtningen også i høj grad handlede om at få kastet kul på selskabets vækstmotor.

"Vi tog en ekstern partner ind på det tidspunkt, fordi vi trods alt stadig var nyopstartede og havde udfordringer med likviditeten. Så på den måde var det nemt at få styr på den del af forretningen. Det har helt klart skubbet til vores udvikling, at vi efterfølgende har kunnet lave nogle ansættelser, sætte os i nogle nye lokaler og rykke på en masse andet, fordi vi fik noget ekstern finansiering."

Nordisk Film var Drives første og eneste investor, og der er ikke ønske om at hive flere med ind i ejerkredsen, fortæller han.

"Vi har ikke brug for det."

Fordel ved at starte forfra

En væsentlig grund til, at Drive ifølge Sigurd Bæk Jensen er lykkedes med at skabe en forretning på indhold målrettet digitale platforme og i høj grad også unge mediebrugere, ligger i det valg, bagmændene traf i udgangspunktet. Drive blev født med et klart digitalt fokus – og ikke med det digitale som en sekundær prioritet i forhold til tv-produktion.

Vi er lykkedes, fordi vi er startet forfra. Det har givet os mulighed for at bygge en ny kultur op og prioritere det digitale og sociale medier højere – eller lige så højt – som de tv-programmer, der er"

Sigurd Bæk Jensen, adm. direktør i Drive Studios

Han fortsætter:

"Det er overhovedet ikke nogen kritik af tv-producenterne, men når man har lavet tv i så lang tid, kan alle andre produktioner godt blive en form for andenrangsproduktioner i selskabet. Og jeg tror, uden at vide det med sikkerhed, det er det, der tit sker, når traditionelle tv-selskaber har forsøgt sig med afdelinger, som kunne ligne vores."

Flere i markedet

Stifterne bag Drive er ikke de eneste, der har set sig lune på markedet for digital marketing og videoproduktion, og som ser mulighed for at slå mønt på et marked for kommercielt indhold iklædt journalistisk format.

I januar rykkede produktionsselskabet Nice One, der er en del af MTG's underholdingsgren, Nice Entertainment Group, ind i Danmark, efter hidtil at have holdt sig inden for de svenske og norske grænser. Nice One betegner sig selv som et hybridselskab, der som Drive kombinerer kommercielle og digitale kræfter med tv-produktion.

Sigurd Bæk Jensen er "helt overbevist om", at der de næste år vil komme flere til. Det hænger også sammen med, at der i løbet af de seneste par år er sket et skifte i opfattelsen af digital produktion, mener han.

"I dag anerkender folk, der er et marked for det, vi laver, og at der er ret meget (forretning, red.) at hente. Vi har også været begunstiget af, at timingen for vores vedkommende har været rigtig. Marketingcheferne herhjemme har jo også kunnet se, at der er en del større virksomheder i udlandet, som gør det, vi gør, med succes. Vi har ikke opfundet nogen dyb tallerken, vi har bare været det rigtige sted på det rigtige tidspunkt med de rette varer på hylden."

Udviklingen hænger også sammen med udviklingen inden for content marketing. Annoncører og virksomheder lægger stadig flere penge i produktioner, der læner sig tæt op ad mediernes eget indhold.

"Virksomheder bevæger sig mere ind på mediernes bane, og det bliver mere naturligt for dem at købe og udgive eget medieindhold for at nå direkte ud til forbrugerne – især den yngre generation," udtalte Rikke Crosby, direktør for forretningsudvikling i Nordisk Film, sidste år i et interview med Finans i forbindelse med koncernens investering i Drive.

Produktion til Facebook

Drive Studios vækstiver er fortsat ind i 2018, hvor ledelsen i marts blev udvidet med en ekstra mand i skikkelse af den tidligere tv-vært Mikkel Herforth, der har fået titel af indholdsdirektør.

I februar blev basen i New York desuden udvidet med en ekstra producent, efter selskabet sidste år landede en produktionsaftale for Facebooks nye videoplatform Facebook Watch. Sammen med en anden fast medarbejder skal de to lede Drives forsøg på at banke forretningen op i USA.

Drive er ifølge egne oplysninger det eneste danske produktionsselskab, der hidtil har lavet indhold til Facebook Watch. Aftalen med den amerikanske mediekæmpe kom i stand via en anden samarbejdspartner Tattoodoo, som Drive har lavet en række videoer for til virksomhedens Facebook-profil, der bliver fulgt af flere end 17,6 mio. personer.

"Så da Facebook skulle lave den her Watch-platform, rakte de ud til Tattoodoo og bad dem komme med et program til platformen. Og det har vi så udviklet sammen med dem," fortæller Sigurd Bæk Jensen med henvisning til programserien The Tattoo Shop, som har kørt på Watch-platformen siden medio marts.

Ud over at jagte nye kunder i det amerikanske marked satser Drive på at gøre Facebook til en tilbagevendende kunde.

"Jeg håber bestemt, at det har en betydning, at vi pludselig kommer så bredt ud. Det er også derfor, vi har startet et kontor i New York – for at udnytte det momentum og opmærksomhed, der er opstået."

Relaterede

mediawatch 14 day trial

Seneste nyt

Mediejob

Se flere

Se flere