MediaWatch

DR hyrer Nordisk Film TV til at producere X Factor-afløser

Afløseren for X Factor er på plads, fortæller underholdningschef i DR, som har lagt opgaven i hænderne på Nordisk Film TV. Produktionsselskabet beretter om et nervepirrende forløb og betegner ordren som den "absolut vigtigste for dansk egenudviklet underholdning".

Foto: Ritzau Scanpix/Martin Sylvest

Fredagens finale i årets "X Factor" blev sidste gang, at underholdningsprogrammet løb over skærmen på DR. Efter at have kørt i 11 sæsoner siger DR farvel til formatet, som TV 2 har samlet op, og som produceres af Blu.

DR har dog allerede afløseren på plads, fortæller DR's underholdningschef Jan Lagermand Lundme i en pressemeddelelse. Der er tale om et "topmoderne dansk-udviklet musikalsk underholdningsprogram", som er udviklet og bliver produceret af Nordisk Film TV, som i forvejen producerer DR-formatet "Alle mod 1".

"Programmet handler om to super-kendte danskere, der kæmper mod hinanden og mod seerne. Ikke bare med en gammeldags sms-afstemning, men på en helt ny interaktiv måde, hvor de får lov til at bestemme nærmest hele indholdet fra program ét ved hjælp af en app, som skal til at udvikles nu," udtaler Jan Lagermand Lundme.

Hos Nordisk Film TV betegner man ordren fra DR som den vigtigste af slagsen inden for underholdning.

"Hos Nordisk Film TV er vi selvfølgeligt utroligt glade for, at have vundet ordren i skarp konkurrence med de dygtigste af vores konkurrenter. Vi anser denne ordre for den absolut vigtigste for dansk egenudviklet underholdning," skriver Ulrik Chr. Jørgensen, adm. direktør i Nordisk Film TV, i et skriftligt svar.

Han fortæller om et nervepirrende forløb, som først blev afgjort i fredags.

"Det har været et nervepirrende opløb, som først faldt helt på plads få timer før X-Factor-finalen. Nordisk Film TV's udviklingschef for underholdning Martin Bengtsson og Banijays nordiske kreative direktør Peter Hansen har arbejdet koncentreret på dette her i månedsvis, så det er virkelig en stor og målrettet indsats, der er lykkedes. Jeg er meget stolt af, at vi er et hus, der igen og igen lykkedes med at få egenudviklet underholdning i luften," fortæller Ulrik Chr. Jørgensen.

Ifølge Jan Lagermand Lundme vil DR i de kommende uger afsløre flere detaljer om programmet.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Opsigelse i Ekstra Bladets ledelse, Podimo henter trecifret millionbeløb og Zentropa-chef frygter "international leverpostej" i dansk fiktiion er nogle af de vinde, der har blæst og formet det danske medielandskab i denne uge. Få dit overblik her.

Læs også

Seneste nyt

Se flere jobs