MediaWatch

Medie: Regeringen vil sælge 40 pct. af TV 2 og spare på Radio24syv

Radio24syv skal skæres med en tredjedel over fem år, mens 40 pct. af TV 2 sættes til salg, erfarer TV 2 News. Det er blandt elementerne i regeringens medieudspil, der fremlægges torsdag.

Foto: Scanpix Ritzau/Mads Claus Rasmussen

Radio24syv mister en tredjedel af sin bevilling, 40 pct. af TV 2 skal sættes til salg og Public Service Puljen udvides til en størrelse på cirka 200 mio. kr.

Sådan lyder nogle af hovedelementerne i regeringens medieudspil, erfarer TV 2 News.

Regeringen vil torsdag fremlægge sit medieudspil. Forud for det er regeringen blevet enige med Dansk Folkeparti om, at der skal spares 20 pct. på Danmarks Radio over fem år.

Hvis TV 2's oplysninger holder stik, skal også Radio24syv og TV 2-Regionerne spare. Radio24syvs budget på godt 90 mio. kr. skal beskæres med en tredjedel over fem år.

Udspillet lægger også op til at udvide Public Service Puljen udvides fra de cirka 35 mio. kr., den har i dag, til en mediepulje på omkring 200 mio. kr.

Færre DR-kanaler

Ifølge TV 2 vil udspillet også anvise, hvordan DR skal spare og lave mindre af. Det skal ske ved at nedbringe antallet af DR's tv-kanaler fra seks til fire. En af tv-kanalerne skal ifølge mediet sendes i udbud og det samme gælder en af DR's digitale radiokanaler.

Ud over at 40 pct. af TV 2 skal sættes til salg, skal TV 2's regioner spare to procent hvert år i fem år.

Kulturminister Mette Bock (LA) udnævnte før påske en ny bestyrelse for TV 2 med den tidligere direktør for Huffington Post Jimmy Maymann i spidsen. Dens udtalte mål er at gøre TV 2 klar til et salg.

En anden del, af det Dansk Folkeparti og regeringen allerede er enige om, er, at medielicensen afskaffes. I stedet skal pengene til de statsstøttede medier hentes over skatten.

Regeringen fremlægger sit medieudspil torsdag kl.13, fremgår af det en pressemeddelelse fra Kulturministeriet. Udspillet har titlen "Nye medier, nye vaner, nye tider".

Opdateret kl. 22.30

Mere fra MediaWatch

"Helt generelt synes jeg selvfølgelig, at vi chefredaktører skal stille op"

Principielt bør mediechefer også stille op til kritiske interviews, når medierne forventer det samme af fx politikere, mener Berlingskes chefredaktør, Tom Jensen, efter kritik fra tidl. statsminister af manglende interviews med B.T.'s ansv. chefredaktør Michael Dyrby i kølvandet på dokumentarfilmen om metoo på TV 2.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs