MediaWatch

Dalende opbakning til tv-pakker er en af TV 2's store udfordringer

Selv om det er første gang i fem år, at TV 2 lever op til sin målsætning om en overskudsgrad på 10 pct., så er TV 2-boss mere end tilfreds med de seneste års resultater. Hun udpeger danskernes svigtende opbakning til tv-pakkerne som en af TV 2's helt store udfordringer.

Scanpix Ritzau/Thomas Lekfeldt
Merete Eldrup, adm. direktør, TV 2. Foto: Scanpix Ritzau/Thomas Lekfeldt

Indtjeningsmaskinen kører velsmurt i TV 2, som i går, tirsdag, sendte sit årsregnskab for 2017 på gaden. Det viser, at den samlede omsætning steg med 4 pct. til knap 2,8 mia. kr., mens resultatet før finansielle poster blev 305 mio. På bundlinjen står 241 mio. kr. - mere end en fordobling fra 2016, hvor resultatet landede på 96 mio. kr.

De økonomiske resultater betyder, at TV 2 indfrier målsætningen om en overskudsgrad på 10 pct. Den blev sat, efter at det i 2014 lykkedes TV 2 at lukke kapitlet om den økonomiske kamp i slutningen af nullerne for at stabilisere forretningen.

Overskudsgradden landede i 2017 på 10,9 pct. Og det er første gang i fem år, at tv-stationen indfrier målsætningen. Allerede i år vil overskudsgradden falde, fordi TV 2 står over for et dyrt sportsår, som afspejler sig i TV 2's forventninger for året. De lyder på 200-225 mio. kr. før finansielle poster mod 305 mio. kr. i 2017.

I lever i 2017 op til jeres mål om en ebit-margin på 10 pct., men det er også første gang i flere år, at I gør det. I år vil den være lavere, kan jeg forstå. Er I ikke gode nok til at tjene penge?

"Jo, det synes jeg. Vi kan sige, at vi har kørt med en målsætning på 7-10 pct. og sagt, at i de gode år, hvor vi ikke har dyr sport, bør vi ramme over de 10 pct., og det gør vi også i år (2017, red.). Og hvis du ser på mediebranchen i Danmark, så er det en pæn indtjeningsgrad, og vi genererer godt cash flow, så jeg er godt tilfreds med den indtjening, vi leverer i 2017," siger Merete Eldrup, TV 2's adm. direktør, og tilføjer:

"10 pct. er sat som et højt mål, og vi har altid sagt, at der vil være år, hvor vi vil ligge under – de år, hvor vi har dyr sport. Så også set over en femårig periode er jeg godt tilfreds med indtjeningen, og jeg er især også godt tilfreds med, at vi har vækst på toplinjen. Hvis man ser på andre medier i Danmark, er der ikke mange, der har toplinjevækst."

Men er det et mål at tjene flere penge på bundlinjen?

"Nej, der hvor vi ligger i 2017, er vi godt tilfredse. Vi siger også, at man skal se det her som et gennemsnit over årene, og det skal også ses i lyset, af, at vi har det dobbelte formål, at vi både skal være en kommerciel virksomhed og en public service-virksomhed. Jeg må sige, at i 2017 lykkedes vi godt med begge dele," siger Merete Eldrup.

Venter lavere vækst på abonnementer

For tredje år i træk fylder abonnementsomsætningen mest i regnskabet hos TV 2, efter indtægerne fra abonnenter første gang oversteg indtægterne fra reklamer i 2015. Abonnementsomsætningen tegnede sig i 2017 for 1,458 mia. kr. Det er en stigning på lige over 6 pct. i forhold til året før og 52 pct. af TV 2's samlede omsætning.

For 2018 forventer TV 2 en lidt lavere vækst i abonnementsforretningen, mere præcist på 3 pct. Merete Eldrup forklarer, at udsigten til den lavere vækst skyldes, at der i 2017 ikke bliver medvind fra TV 2 Sport, der blev lanceret i 2015 med en intropris, der de senere år er blevet sat op.

"En del af stigningen i 2017 var på grund af TV 2 Sport, der har ligget ret lavt i introperioden, så den stigning kommer ikke igen. Det er hovedforklaringen. Derudover har vi den oplevelse af abonnementsforretningen, at prisstigninger i et vist omfang kompenserer for det fald, der ses i abonnementstallet som følge af penetrationsfald," siger hun.

Når ud til færre husstande

Netop nichekanalerne, som sportskanalen er en del af, oplevede i 2017 et fald i abonnemensindtægterne, hvis man ser bort fra sportskanalen. Faldet hænger ifølge Merete Eldrup sammen den generelle udfordring, som præger TV 2 såvel som andre tv-stationer, hvor danskerne helt fravælger eller nedgraderer tv-pakkerne.

Udviklingen viser sig også i TV 2's husstandspenetration, altså hvor mange husstande TV 2's kanaler når ud til. Alle seks TV 2-kanaler nåede i 2017 ud til færre husstande end året før.

"Det fald, vi ser (i penetrationen, red.), er en af de udfordringer, vi står over for. Det betyder meget for vores økonomi og for seningen, at folk har tv-pakker hos etablerede distributører, og der har vi set et fald. Det er en af TV 2’s store udfordringer. Det gør, at hvis folk ikke har adgang til kanalerne, så ser de dem ikke, og så får vi også en udfordring på reklamesiden," siger Merete Eldrup, som glæder sig over, at væksten på streamingtjenesten TV 2 Play delvist opvejer faldet.

"Den positive side af mønten er, at vi samler mange af dem op på Play. Men Play er ikke lige så stabilt, for folk går mere ind og ud, end de gør, hvis de først har tegnet et kabelabonnement," siger hun.

Kigger man på TV 2's reklameomsætning, så steg den også i 2017, men med mere beskedne 2 pct. til 1,284 mia. kr. Reklameomsætningen profiterer bl.a. på, at tv-seningen falder, hvilket betyder, at TV 2 og de øvrige tv-stationer får sværere ved at levere de tv-seere, som annoncørerne ønsker. De to bevægelser vil alt andet lige presse prisen opad – som en måde at regulere efterspørgslen.

For 2018 forventer TV 2 en reklameomsætning på niveau med 2017. Det trækkes bl.a. af lavere tv-sening, men højere priser.

"Vi ser et fald i seningen, mest i de yngre målgrupper, hvorimod de ældre målgrupper stiger, men det er klart, at når man er et reklamebåret medie, er de yngre interessante at have fat i. Derfor budgetter vi med, at vi har lidt færre kontakter at sælge, men vi kan kompensere for det med højere priser," siger Merete Eldrup.

Forsiden lige nu

Briefing: Ugen i mediebranchen

TDC lavede norske frasalg i milliardklassen, medieforliget giver fortsat anledning til en historie eller to, og EU var en guldgrube af aktivitet på medieområdet i ugens løb. Kom med på rundtur til ugens vigtigste begivenheder i mediebranchen.

Test din MediaIQ

Har du fulgt ordentligt med i mediebranchen i den seneste uge? Ellers har du chancen for at blive opdateret og testet her - og vinde en iPad.

Relaterede

mediawatch 14 day trial

Seneste nyt

Mediejob

Se flere

Se flere