MediaWatch

Britisk TV 2-pendant vil tjene penge på slutrunde via sociale medier

Selvom britiske Sky ingen rettigheder har til VM-slutrunden i fodbold til sommer, afholder det ikke Sky fra at gå efter en bid af den kommercielle kage. Ingredienserne er annoncørbetalte videoer og sociale medier.

Foto: /ritzau/AP/Peter Morrison

Sommerens verdensmesterskaber i fodbold, som afholdes i Rusland med dansk deltagelse, bliver som udgangspunkt uden britiske Sky. Den Murdoch-ejede kommercielle tv-station, der i forvejen har Premier League-rettigheder, har ikke nogen tv-rettigheder til slutrunde, da den britiske lovgivning kræver, at kampene bliver vist på free-to-air-kanaler.

Men det afholder ikke Sky fra at gå efter at tjene penge på slutrunden, skriver Digiday. Sky øjner således en mulighed for at få en del af kagen via en cocktail af annoncørbetalte videoer og tv-selskabets egne kanaler på sociale medier.

"Vi har i et stykke tid vidst, hvor vigtige vores kanaler på sociale medier har været til at drive trafik tilbage til vores medier. Men fra et strategisk perspektiv har vi ikke gjort nok for at demonstrere den ekspertise (over for annoncørerne, red.)," siger Jason Hughes, chef for Sky Media's kreative løsninger, til Digiday.

Planen er, at Sky vil drive trafik til sine annoncører via de sociale medier. Skys tilbud til annoncørerne er bl.a., at annoncørerne kan gøre brug af Skys tv-værter eller influencere til produktioner, som annoncørerne selv står for, men som vil blive distribueret på Skys sociale medier enten før, under eller efter kampene.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Opsigelse i Ekstra Bladets ledelse, Podimo henter trecifret millionbeløb og Zentropa-chef frygter "international leverpostej" i dansk fiktiion er nogle af de vinde, der har blæst og formet det danske medielandskab i denne uge. Få dit overblik her.

Læs også

Seneste nyt

Se flere jobs