MediaWatch

DR's nyheder til børn udvider sendetider i digitalt ryk

Nyhedsformidlingen på "Ultra Nyt" rykker ud af det klassiske nyhedsstudie og går ud i et nyt format på digitale platforme bl.a. for at fange målgruppen fra morgenstunden.

Bjarne Bergius Hermansen/DR
Morten Skov Hansen, kanalchef DR Ultra og Ramasjang Foto: Bjarne Bergius Hermansen/DR

De sociale medier spiller en nøglerolle i fornyelsen af DR's nyhedsformidling til børn og unge, Ultra Nyt, som efter et par måneders udvikling nu ændres. Det skriver DR i en pressemeddelelse.

Fra i dag udkommer "Ultra Nyt" således allerede på de sociale medier kl. 7.00. Tre timer senere, kl. 10.00, vil børnene kunne se en nyhedspakke i app’en og på websitet. Senere vil de – ligesom det har været tilfældet tidligere – kunne se nyhedspakken på flow-tv klokken 18.00.

Ved at udgive nyhederne i nye formater på digitale platforme håber Ultra at involvere de 7-12-årige, som er kanalens målgruppe, i højere grad end tidligere.

"Erfaringerne viser, at vi i højere grad involverer de 7-12-årige i vores nyhedsformidling på de digitale platforme. Vi er ikke længere så fastlåste omkring en fast sendetid fra et tv-studie, men kan følge dagsrytmen og sende og producere ude fra locations i løbet af dagtimerne. Det betyder også, at skolerne nu kan vise aktuelle nyheder allerede i formiddagstimerne, hvor man tidligere har vist indslag fra udsendelsen aftenen forinden," udtaler Morten Skov Hansen, kanalredaktør for DR Ultra og Ramasjang, i meddelelsen.

Ifølge kanalredaktøren er ambitionen fortsat, at "Ultra Nyt" skal være med til at sætte dagsorden. Men hvor kanalen før lavede tv, som vi blev udviklet til de digitale formater, får det digitale fremover forrang, hvilket ifølge Morten Skov Hansen "det skaber andre muligheder for udvikling af public service-indhold sammen med målgruppen."

Omlægningen af Ultras nyhedsformidling fik i oktober sidste år daværende redaktør og vært på Ultra Nyt Tommy Zwicky til at sige op, fordi han ikke var enig i strategien.

Omlægningen af nyhederne på Ultra er et led i digitaliseringen af kanalen, som lukker som flow tv-kanal i 2020.

Børnekanal lægger skinner ud til lukning af tv-kanal

DR-vært for de yngste kvitter efter uenighed om strategi

Relaterede

mediawatch 14 day trial

Seneste nyt

Mediejob

Se flere

Se flere