MediaWatch

Private aktører giver Venstres public service-udspil kold skulder

Tv-koncernen Discovery og Danske Medier melder sig i koret, der skyder Venstres forslag om bl.a. en markant større public service-pulje ned.

Et Venstre-forslag om at spare et trecifret millionbeløb på DR til fordel for den såkaldte public service-pulje møder ikke kun kritik fra DR men også fra de private aktører, forslaget skulle gavne.

Før nytår foreslog Venstre at spare mellem 300 og 400 mio. kr. på licensen til DR. Sammen med 100 mio. kr., der skulle spares på støtte til dagbladene, vil partiet sende pengene i public service-puljen.

"Alle, der betaler skat i Danmark, vil kunne søge puljens midler," sagde Britt Bager, Venstres kultur- og medieordfører.

"Så kommer TV3, Discovery, JP/Politikens Hus eller andre med en rigtig god idé, som de søger midler til, så kan de få midlerne og have produktet liggende bag deres betalingsmur i en kortere periode."

Vil skade frit marked

Herefter skal al materiale produceret med støtte fra puljen ligge i en app kaldet Danflix. Men både Discovery og JP/Politikens Hus tager afstand fra den idé.

"Vi er ikke tilhængere af, at staten opretter en ny, stærk medieaktør, som det Danflix, der foreslås," siger Christian Kemp, der er administrerende direktør i Discovery i en skriftlig meddelelse til Ritzau.

"Det vil være skadeligt for det frie, kommercielle marked og dermed også mangfoldigheden," siger han.

"Derudover kan man frygte, at en væsentligt større pulje alene vil komme TV 2 til gode. I dag får TV 2 langt hovedparten af midlerne i puljen - ifølge Politiken cirka 80 procent - og mangedobles beløbet i puljen, vil favoriseringen af TV 2 blive tilsvarende mere skadelig for private aktører."

Statslig overredaktion

Discovery har erfaring med at søge støtte fra puljen til tv-serien Gidseltagningen, som selskabet håber at få støtte til en ny sæson af.

"Derudover har vi ikke gjort os nogen større tanker om, hvad man kunne søge, da puljen hidtil reelt har været tiltænkt TV 2 i dens nuværende opsætning."

Også Stig Ørskov, der er formand for de private mediers organisation Danske Medier og adm. direktør for JP/Politikens Hus, er kritisk. I en kommentar i Berlingske fredag skriver han:

"At placere midlerne i en projektkasse, som styres af en art statslig overredaktion, er ikke vejen til at skabe sunde og bæredygtige rammevilkår for en fri presse i et demokratisk samfund."

Også Politiken vender sig i dagens leder mod tanken om "statslig redaktionsledelse", som avisen mener, Venstres forslag vil betyde, lige som Berlingske torsdag på lederplads kritiserede udspillet.

"Man tror derfor nærmest, det er løgn, at førende repræsentanter for en borgerlig regering nu foreslår en voldsomt øget statskontrol med medieudbuddet i Danmark. Men det er ikke desto mindre tilfældet med forslaget fra Venstres medieordfører, Britt Bager, om at skabe en ny public service-pulje med helt op til 500 millioner kroner til årlig uddeling, håndstyret af et politisk udnævnt public service-nævn, som skal godkende eller afvise fageksperters anbefalinger om at fordele statspenge til medieprojekter inden for fem politisk definerede områder(...)," skrev Berlingskes chefredaktører, Tom Jensen og Mette Østergaard.

Onsdag gik Sjællandske Mediers topchef, Torben Dalby Larsen, i rette med forslaget, som han ikke ser vil gavne lokale mediehuse som Sjællandske Medier, som udgiver dagblade og ugeaviser i 28 kommuner - hvilket ellers er en del af tanken bag Venstres forslag.

Ifølge Britt Bager, vil regeringen komme med et samlet bud på et medieforlig omkring 1. februar.

/ritzau/MediaWatch

Relaterede

mediawatch 14 day trial

Seneste nyt

Mediejob

Se flere

Se flere