MediaWatch

Biografernes billetsalg faldt med godt syv procent i 2017

Den nye Star Wars-film i december var med til at rette det sivende billetsalg i de danske biografer op mod slutningen af året og blev også årets mest sete biograffilm. To danske film klarede sig med i årets top 10.

Foto: Finn Frandsen/Polfoto/Arkiv

Selvom biograferne i 2017 langede færre billetter, i alt 12,5 mio. svarende til et fald på omkring 7,4 pct. i forhold til forrige, understreger formanden for Danske Biografer, Kim Pedersen, at der ikke er grund til alarm. Det fremgår af en pressemeddelelse, som Danske Biografer og Foreningen af Filmudlejere har udsendt i fællesskab.

Parterne betegner billetsalget i 2017 som et "gennemsnitsår i dette århundrede". Tilbagegangen i antallet af biografgængere blev bremset af en december måned med populære film som "Jumanji" og især den seneste film i Star Wars-serien, "Star Wars: The Last Jedi", som endte med at blive årets mest sete biograffilm med 478.249 solgte billetter.

Den danske film, der solgte flest biografbilletter i 2017, blev komedien "Alle for tre", som Rasmus Heide og Jacob Tingleff står bag, der trak 325.015 tilskuere i biografen. Den eneste anden danske film, der sneg sig med på årets top 10, blev komediedramaet "Dræberne fra Nibe", som Ole Bornedal har skrevet og instrueret. Godt en kvart million købte billet til at se filmen.

"(...) Ja, der var en smule nedgang i biografbesøget i 2017, men fremtiden er lys," lyder det fra Kim Pedersen i meddelelsen med henvisning til, at de to parter kalder udsigten til billetsalget i 2018 for "lovende".

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Smal medieaftale i hus, mediedistributører forventer højere priser, borgerlige varsler tilbagrulning af forlig, endnu en streamingtjeneste gør indtog i Norden og ny virksomhed vil give podcasts international succes. Vi tager en rundtur i uge 21 i Mediedanmark.

K-ordfører kalder skrottet some-lovforslag for tidsspild

Et lovforslag, som skulle forpligte bl.a. sociale medier til at fjerne ulovligt indhold inden for 24 timer, er bremset af EU-Kommissionen. Konservatives erhvervs- og forbrugerordfører mener, lovforslaget fra begyndelsen skulle have været udformet anderledes.

Debat: Medieforhandlingerne viser skræmmende mangel på viden

Resultatet af medieforliget er et skævvredet mediemarked, hvor regeringen med pincet vil udpege, hvilke medier og hvilket indhold, der fortjener politikernes nåde. Sådan lyder det fra direktør i Danske Medier, Mads Brandstrup, i dette debatindlæg.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs