MediaWatch

Kløften mellem generationernes tv-vaner bliver dybere

Selvom vores samlede tv-forbrug i gennemsnit ikke faldt med mere end otte minutter om dagen, dækker tallet over, at flere end hver fjerde ung helt har fravalgt tv-signalet, viser undersøgelse fra DR Medieforskning.

ritzau/Morten Flarup
Foto: /ritzau/Morten Flarup

Danskernes tv-forbrug gik kun en anelse tilbage i 2017, hvor hver dansker over tre år i gennemsnit så fjernsyn i 2,5 timer. Det konstaterer DR Medieforskning på baggrund af en undersøgelse, forskningsenheden selv har stået for i forbindelse med sin kommende rapport ”Medieudviklingen 2017”.

Det gennemsnitlige tv-forbrug er således gået tilbage med 8 minutter i forhold til 2016. Faldet er altså begrænset, men det dækker over en fortsat polarisering mellem de yngre og ældre medieforbrugere, skriver DR i den tilhørende pressemeddelelse.

Blandt andet har flere end hver fjerde mellem 20 og 39 år nu helt fravalgt det traditionelle tv-signal, mens tilsvarende kun gør sig gældende for tre pct. af befolkningen over 40 år. I opgørelsen skal der dog tages højde for en hvis usikkerhed i forbindelse med, at Kantar Gallup, der står bag tallene, som undersøgelsen er baseret på, ændrede opgørelsesmetode ved indgangen til 2017, så online-sening nu tæller med i seertallene.

"Den nye seermåling har nu ikke ændret grundlæggende på styrkeforholdet på det danske tv-marked. TV 2 er fortsat størst, efterfulgt af DR, mens MTG og Discovery Networks kappes om tredjepladsen," lyder det fra DR medieforskere Henrik Gregor Knudsen og Katrine Green i rapporten, skriver DR.

Også danskernes streamingvaner er blevet opgjort. Her viser det sig, at 44 pct. af befolkningen ser film og tv-serier mindst en gang om ugen via streamingtjenester, mens tallet er næsten fordoblet, 81 pct., hvis man udelukkende ser på de 15-29-årige.

Relaterede

mediawatch 14 day trial

Seneste nyt

Mediejob

Se flere

Se flere