MediaWatch

Undersøgelse: Syv ud af ti vil selv vælge tv-kanaler

Størstedelen af danskerne vil ikke betale for tv-kanaler, de ikke ser, men alligevel abonnerer fire ud af fem på en tv-pakke.

Foto: PR/Stofa

Syv ud af ti danskere vil gerne selv kunne vælge, hvilke tv-kanaler de betaler for. Det viser en undersøgelse, som Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen gennemførte blandt 3.000 danskere i forbindelse med kortlægningen af det danske tv-marked, da SE i efteråret fik lov til at købe Boxer, skriver Berlingske Business.

Undersøgelsen blev foretaget, fordi Boxer, som er Danmarks tredjestørste tv-distributør, som den eneste tv-distributør giver mulighed for frit valg af tv-kanaler. Derfor satte konkurrencemyndighederne som betingelse for sin godkendelse af handlen, at Boxers udvalg og priser skal fortsætte frem til 2020, hvor Boxers licens til at levere tv via antenne til danskerne udløber.

Men selvom de fleste danskere vil have lov til selv at vælge tv-kanaler, abonnerer 82 pct. – eller fire ud af fem – på en tv-pakke, viser undersøgelsen. Ifølge kontorchef i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen Søren Bo Rasmussen kan det hænge sammen med, at det i det nuværende tv-marked i nogle tilfælde kan være billigere at abonnere på en tv-pakke med tv-kanaler, man ikke ser, end at købe kanalerne enkeltvis, siger han til Berlingske Business.

Som MediaWatch tidligere har fortalt, hæver Yousee, Stofa og Boxer priserne på tv-pakkerne. Derudover stiger priserne hos Canal Digital, Viasat og Waoo, skriver Berlingske Business.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Opsigelse i Ekstra Bladets ledelse, Podimo henter trecifret millionbeløb og Zentropa-chef frygter "international leverpostej" i dansk fiktiion er nogle af de vinde, der har blæst og formet det danske medielandskab i denne uge. Få dit overblik her.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs