MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Politikens Lokalaviser skal finde ny direktør efter kvaler på det svenske marked, flere medlemmer af Nordjyske Mediers bestyrelse stopper, og støttekroner regnede ned over branchen. Kom med på rundtur i ugens gang i mediebranchen.

Vi er nået cirka halvvejs ind i julemåneden, og hvis der skulle være behov for et afbræk i juleforberedelserne, så er her et overblik over de vigtigste begivenheder i mediebranchen i ugens løb.

Vi begynder på markedet for ugeaviser. Her blev det tirsdag til et farvel til Søren Riis på posten som adm. direktør for Politikens Lokalaviser. Det er særligt hovedpinen på det svenske ugeavismarked, der er baggrunden, og der sættes nu en ny kurs og strategi for den del af forretningen. Den skal Søren Riis' forgænger på posten som direktør for Politikens Lokalaviser Jan Halling stå i spidsen for, mens der skal rekrutteres en direktør for hele forretningen, der både dækker Danmark og Sverige.

Den afgående direktør tager ansvaret for de pauvre resultater i Sverige på sig. "Der har været arbejdet benhårdt, men resultaterne står ikke mål med indsatsen, og det er mit ansvar, og derfor har jeg valgt at stoppe," sagde Søren Riis tirsdag. Trods modvinde på det svenske marked bedyrer Stig Ørskov, adm. direktør for JP/Politikens Hus, der ejer Politikens Lokalaviser, at selskabet også fremover vil være tilstede på den svenske side af Øresund.

Formand stopper hos Nordjyske

Vi bliver i afdelingen for navnenyt. Mandag meddelte Nordjyske Medier, at der er skiftedag i bestyrelsen. I alt seks medlemmer udtræder, bl.a. den mangeårige formand Lasse Bolander. Udskiftningen i bestyrelsen kommer efter flere frasalg hos medieselskabet, der har fokuseret mere rent ind på de klassiske medieaktiviteter. Den afgående formand noterede, at han og andre bestyrelsesmedlemmer har "trukket det korteste strå".

Vi springer for en kort bemærkning tilbage til sidste uge. Her blev de tre regeringspartier og Dansk Folkeparti enige om en ny finanslov, og den indeholdt flere interessante nyheder for medievirksomheder. Bl.a. afsættes der de kommede fire år omkring 2 mio. kr. årligt til Der Nordschleswiger, ligesom planerne om at fjerne støtten til Døvefilm blev pakket væk, så støtten også de kommende år bliver udbetalt.

Støtte blev der også uddelt til en lang række medier. Det skete, da der tirsdag blev uddelt redaktionel produktionsstøtte. Vanen tro er Kristeligt Dagblad og Information topscorer, mens tre nye medier – Føljeton, Zetland og Magasinet F5 – for første gang får del i støtten.

Også fra Google Digital News Initiative blev der i ugens løb uddelt støttekroner. Fire danske medier blev begunstiget i den forbindelse – Information, Herning Folkeblad, Børsen og Videnskab.dk.

Kritik af DR fra tidligere Yousee-direktør

På tv-fronten lød der kritiske toner fra Niels Breining, tidligere mangeårig direktør for Yousee, i retning mod DR særligt på streamingområdet. "DR er den største trussel mod den kommercielle tv-sektor og har aldrig forsøgt at leve op til rollen som lokomotiv," lød det fra ham. Kritikken blev afvist af DR.

Vi bevæger os videre til Pilestræde og Berlingske Media, som kastede to større nyheder af sig i ugens løb. Henning Andersen stoppede for få uger siden som annoncedirektør i medieselskabet, men bevarer sin tilknytning til Berlingske Media. Han har således stiftet selskabet Partnermedier, som Berlingske har udliciteret produktionen af annoncetillæg til.

Berlingske ejer i øjeblikket hovedparten af selskabet bag Pop FM, der sender på den sjette jordbaserede FM-radiokanal. Den kanal er i øjeblikket i udbud. Men regler i udbuddet betyder, at Berlingske efter alt at dømme ikke kan have bestemmende indflydelse på FM-kanalen fra sommeren 2018.

Medienævnet får ny besætning fra årsskiftet. Bl.a. bliver Thomas Riis, professor ved Københavns Universitet, ny formand for nævnet, der blandt sine opgaver har uddeling af mediestøtte.

MediaWatchs årlige julestafet fiser lystigt rundt i Mediedanmark. Denne uges bidrag er blevet leveret af Christian Kemp, adm. direktør for Discovery Networks Danmark, DR's mediedirektør Henriette Marienlund, Tom Jensen, chefredaktør på Berlingske, direktør for Constructive Institute Ulrik Haagerup og nyhedsdirektør på TV 2 Mikkel Hertz.

Nyt på jobfronten

Troels Mylenberg meddelte i sidste uge sin afsked med Jysk Fynske Medier, og torsdag blev han så præsenteret som ny vært på TV 2 News.

To andre værter hos TV 2, Lasse Sjørslev og Morten Ankerdal, får begge nye arbejdsopgaver fra februar.

Politikens annoncedirektør, Troels Engstrøm Nielsen, får nyt job fra årsskiftet, hvor han skal være salgsdirektør for Jobindex.

Det læste vi i andre medier

DR's beslutning om at hive julekalenderen "Jul i republikken" ud af sendeplanen dagen før premieren fik fornyet opmærksomhed torsdag. Her kunne både Politiken og TV 2 referere fra en mail fra en ansat i DR til Enhedslisten-politikeren Johanne Schmidt-Nielsen. I mailen står der, at politikeren, der i julekalenderens fiktive univers er blevet præsident efter en afskaffelse af monarkiet, er blevet klippet ud af "Jul i republikken" af frygt for, DR kan beskyldes for politisk slagside med både hende og Georg Metz, tidligere chefredaktør på Information, på julekalenderens rolleliste.

Er der et modsætningsforhold mellem et ønske om kvalitetsjournalistik og sociale mediers stigende betydning for medier? Det er ét af de spørgsmål, som Lixen, de journaliststuderende på Syddansk Universitets medie, har stillet chefer fra BTMX, Kristeligt Dagblad og Information.

Med ønsket om en god weekend,

MediaWatch

Forsiden lige nu

HuffPost klipper navlestreng til borgerjournalistik

Onlinemedie gør op med en af grundstenene i konceptet og vil ikke længere bringe indhold fra bloggere og bidragsydere, der hidtil har leveret gratis indhold. Det sker for at forbedre den journalistiske kvalitet og undgå at sprede misvisende information, siger chefredaktør.

Relaterede

mediawatch 14 day trial

Seneste nyt

Mediejob

Se flere

Se flere