MediaWatch

"Jeg prøver at minimere brugen af dette lidt farlige ord"

MEDIEPROFILEN: Højdepunktet i karrieren handler om prinsesser i en boligblok - lavpunktet om millioner, der forduftede i dotcom-dagene, fortæller ny chef for P3 og DR Ung, Kasper Tøstesen.

Kasper Tøstesen, ny chef for DR Ung.

I sidste uge blev digital- og tv-chef i DR Ung Kasper Tøstesen forfremmet til chef for hele DR Ung, der samtidig bliver udvidet og får DR's ungdomskanal P3 under vingerne. Som ny chef for DR Ung får han ansvaret for alt indhold målrettet den ombejlede, flyvske unge målgruppe på bl.a. dr.dk, streamingtjenesten DR TV og altså P3.

Selv har han et noget anstrengt forhold til begrebet "ungestrategi", fortæller han her i Medieprofilen.

Hvad er din vigtigste drivkraft?

"Nytænkning og udvikling. Jeg har det virkelig svært med, at folk i mediebranchen taler så meget om udfordringer frem for muligheder blandt andet i forhold til skiftet mod en mere digital medievirkelighed. Det er en helt forkert indstilling, som jeg i hvert fald ikke deler."

Hvordan kobler du af?

"Jeg er et rent streaming-monster, som æder gode tv-serier i spandevis, og ellers er den bedste afslapning for mig at løbe, hvilket jeg finder enormt meditativt. Ikke mindst fordi det nærmest er det eneste tidspunkt, jeg ikke har adgang til internettet."

Hvilken karrieremæssig beslutning er du især stolt over at have taget?

"At kaste mig ud i internetbranchen som nyuddannet i de glade dotcom-dage på trods af, at jeg var stensikker på, at jeg skulle arbejde med tv. Det har betydet, at forventningen om konstant forandring bare ligger på min rygrad og er en kæmpe drivkraft for mig."

Hvad er højdepunktet i din karriere? Og lavpunktet?

"Da "Prinsesser fra Blokken", som vi producerede i DR Ung, sidste år satte rekord som det mest streamede DR-program nogensinde, var det et kæmpe højdepunkt, fordi det satte et nyt pejlemærke for fremtidens tv til unge." "Lavpunktet ligger tilbage i mine tidlige dage i internetbranchen, hvor jeg hovedløst havde kastet mig ud i et chefjob i en dansk afdeling af et svensk webbureau med masser af dotcom-millioner i ryggen. Pludselig var millionerne brugt, og vi måtte dreje nøglen om fra den ene dag til den anden. Det var skøre tider dengang."

Hvornår hævede du sidst stemmen på jobbet?

"Det gør jeg faktisk nærmest aldrig, og jeg får tit at vide af kolleger, at de ikke forstår, hvordan jeg altid kan være så rolig. Men tro mig, indeni råber jeg hele tiden, ikke mindst når det arbejde, som mine dygtige medarbejdere og kolleger laver, møder uberettiget og ugennemtænkt kritik."

Hvilket ord bruger du for meget på jobbet?

""Ungestrategi". Det er jo grundlæggende det, jeg arbejder med, men der er samtidig noget meget absurd i at sætte alle mellem for eksempel 15 og 29 år i samme bås, da der særligt i netop den alder er så sindssygt stor forskel på, hvor folk er i deres liv, og hvad de interesserer sig for. At tale i alder som en målgruppe er ikke nogen særlig god igangsætter, når man skal udvikle indhold, så jeg prøver, desværre med begrænset held, at minimere brugen af dette lidt farlige ord."

Hvilket karrieremæssigt mantra er overvurderet?

"At det er enormt vigtigt at have en karriereplan. Det er jeg lodret imod, og jeg mener, at man altid skal lade lysten og mavefornemmelsen være det, der driver ens karriereudvikling."

Radiochef: Vi er på ingen måde færdige med P3

Kulturdirektør i DR: P3 står i en vanskelig situation

P3-chef stopper som led i omlægning i DR

P3 bløder lyttere

Forsiden lige nu

Tv-status: Discovery og MTG vandt seerandele i 2017

Mediebureau kårer Discovery som "den store vinder i 2017", mens også MTG havde fremgang blandt de 19-50 årige. Omvendt gik TV 2 tilbage i målgruppen, men er stadig størst blandt alle danskere. Få et overblik over styrkeforholdet mellem kanalfamilierne i 2017 her.

Seneste Radio

Relaterede

mediawatch 14 day trial

Seneste nyt

Mediejob

Se flere

Se flere