MediaWatch

Dansk podcast om konger runder en million afspilninger

Podcastserien "Kongerækken" har siden sommeren 2015 haft over en million afspilninger og udvider nu podcast-forretningen med bogudgivelser og liveshows.

Foto: Torben Greve/Polfoto/Arkiv

Podcast-mediet har de seneste år oplevet markant fremgang i både Danmark og udlandet. Det mærker blandt andre podcastserien "Kongerækken", som bliver udgivet på den digitale platform Netudgaven og ifølge egne oplysninger har rundet over en million afspilninger siden sin lancering i sensommeren 2015 af podcasts om samtlige medlemmer af den danske kongerække. Det skriver Berlingske.

Over knap halvandet år har de to personer bag - faghistoriker Hans Erik Havsteen og journalist Anders Olling - foreløbigt produceret knap 70 afsnit af varierende længde uden finansiering fra et større etableret medie.

Finansieringen af lydmediets historiefortælling er kommet fra flere hjørner. Halvvejs gennem kongerækken fik mediet et sponsorat fra Frederiksborg Slot mod at blive nævnt først i hvert afsnit, mens producenternes udvidelse med en ny serie om reformationen bliver finansieret af fondsmidler. En appendiks-afstikker, som fulgte efter afslutningen af serien om kongerækken, er blevet betalt via såkaldt crowdfunding. Ingen af de to producenter kan dog leve af arbejdet, skriver Berlingske.

Dertil kommer, at Anders Olling og Hans Erik Havsteen i december 2016 har skabt kortspillet "Kongekort" og underskrevet en aftale med Lindhardt og Ringhof, der er landets andetstørste forlag, om at udgive tre bøger om den danske kongerække. I år er der desuden planlagt to liveshows på Bremen.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Ny rapport om danskernes nyhedsbrug, første skridt mod aftale for DPCMO, startskud på Se og Hør-strategi og et nødopråb fra produktionsbranchen er blandt nogle af ingredienserne, der har sat smag på denne uge i mediebranchen. Få et overblik i ugens briefing.

EU vil kræve strengere kontrol med statslige annoncekroner

I et nyt udspil lægger Europa-Kommissionen nu op til flere krav til gennemsigtighed og fair tildeling, når alt fra regeringer til statsejede virksomheder køber reklameplads hos medierne. Forslaget møder opbakning hos Danske Medier, der dog overordnet ser lovforslaget som dårligt nyt for mediebranchen.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs