MediaWatch

24syv købte ind for 19 mio. kr. hos ejere og producenter tæt på ledelsen

I 2014 købte Radio24syv ind for over 20 pct. af licensmidlerne hos ejerne og producenter med relationer til programchef. Adm. direktør ser ingen problemer.

Radio24syv brugte i 2014 knapt 19 mio. kr. ud af de samlede licensindtægter på 89 mio. kr. på programmer og ydelser leveret af radioens ejere og producenter med relationer til programchef Mads Brügger, skriver Finans på baggrund af en aktindsigt i Radio24syvs redegørelse til Radio- og tv-nævnet.

Redegørelsen viser bl.a., at kanalen betalte Berlingske Media, der ejer 70 pct. af radioen, 5,1 mio. kr. for indhold og administration. Derudover købte Radio24syv indhold af produktionsselskaberne Wingman Media og Lazerbaby for i alt 8,7 mio. kr. Selskabernes ejere har tidligere arbejdet sammen med Mads Brügger om dokumentarfilm.

"Foregår det efter de principper, som revisorerne har godkendt, er der ikke en finger at sætte på det. Det danske radio- og tv-marked er så småt, at det nærmest er umuligt ikke at handle med nogen, man kender," siger Frands Mortensen, professor i medievidenskab, Aarhus Universitet, til Finans.

Adm. direktør i Radio24syv, Jørgen Ramskov, siger til Finans, at han ikke mener, at det er diskvalificerende, at de to produktionsselskabers ejere har en relation til Mads Brügger.

Radio24syv er forpligtet til at indkøbe mindst 20 pct. af den del af programbudgettet, der ikke omhandler nyheder, hos eksterne producenter. Det er sket hvert år. Ifølge radioens forpligtelser skal handlen med ejerne ske til markedspris. Kontrollen sker via Radio24syvs revisor og Radio- og tv-nævnet, der aldrig har gjort anmærkninger.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Smal medieaftale i hus, mediedistributører forventer højere priser, borgerlige varsler tilbagrulning af forlig, endnu en streamingtjeneste gør indtog i Norden og ny virksomhed vil give podcasts international succes. Vi tager en rundtur i uge 21 i Mediedanmark.

K-ordfører kalder skrottet some-lovforslag for tidsspild

Et lovforslag, som skulle forpligte bl.a. sociale medier til at fjerne ulovligt indhold inden for 24 timer, er bremset af EU-Kommissionen. Konservatives erhvervs- og forbrugerordfører mener, lovforslaget fra begyndelsen skulle have været udformet anderledes.

Debat: Medieforhandlingerne viser skræmmende mangel på viden

Resultatet af medieforliget er et skævvredet mediemarked, hvor regeringen med pincet vil udpege, hvilke medier og hvilket indhold, der fortjener politikernes nåde. Sådan lyder det fra direktør i Danske Medier, Mads Brandstrup, i dette debatindlæg.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs