MediaWatch

Ny rapport mudrer billede af radiovalg

Danskernes radioforbrug stritter i alle retninger, viser ny undersøgelse. Det bliver derfor næsten umuligt for politikerne at bruge den, siger eksperter.

Foto: Torben Greve/Polfoto/Arkiv

Det er ikke blevet nemmere for politikerne på Christiansborg at beslutte, hvor staten bør satse på radio i fremtiden, efter at en ny 360 graders-undersøgelse af radiomarkedet fra Kulturstyrelsen er blevet offentliggjort, skriver Politiken.

Undersøgelsen skulle kortlægge danskernes radiovaner og bruges til at afgøre, hvornår fm-båndet skal lukkes og radiolytningen overgå til dab. Men ifølge rapporten stikker danskernes radioforbrug i alle retninger.

"Det bliver et helt og aldeles politisk valg, der afgør, hvad der skal ske nu," siger Carsten Corneliusssen, der er selvstændig rådgiver og analytiker i Strategix, til Politiken, der får opbakning fra professor Knud Erik Sjouby fra Center for Communication and Information Technologies på Aalborg Universitet.

Undersøgelsen viser bla., at 36 pct. af de danske husstande havde en dab-radio i 2015, men at størstedelen stadig lytter til radio på fm, der dog har oplevet et et fald.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Smal medieaftale i hus, mediedistributører forventer højere priser, borgerlige varsler tilbagrulning af forlig, endnu en streamingtjeneste gør indtog i Norden og ny virksomhed vil give podcasts international succes. Vi tager en rundtur i uge 21 i Mediedanmark.

K-ordfører kalder skrottet some-lovforslag for tidsspild

Et lovforslag, som skulle forpligte bl.a. sociale medier til at fjerne ulovligt indhold inden for 24 timer, er bremset af EU-Kommissionen. Konservatives erhvervs- og forbrugerordfører mener, lovforslaget fra begyndelsen skulle have været udformet anderledes.

Debat: Medieforhandlingerne viser skræmmende mangel på viden

Resultatet af medieforliget er et skævvredet mediemarked, hvor regeringen med pincet vil udpege, hvilke medier og hvilket indhold, der fortjener politikernes nåde. Sådan lyder det fra direktør i Danske Medier, Mads Brandstrup, i dette debatindlæg.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs