MediaWatch

Nu udbydes regional DAB-radio

Nu udbydes et stort antal regionale sendetilladelser til DAB-radio, som skal sendes i DAB+ formatet og kan være i luften 1. april.

Radio- og tv-nævnet er nu klar til at udbyde sendtilladelser til regional DAB radio.

Der er tale om mange nye sendemulligheder. Nævnet udbyder op til 16 tilladelser i hvert af de 13 sendeområder. Tilladelserne har en varighed på 8 år.

Landsdækkende DAB-radio ligger i DAB blok 1-2, mens de regionale DAB-radioer skal ligge i DAB blok3, som endnu er ikke etableret. Det får tilladelseshaverne selv ansvaret for at gøre. Tilladelserne udbydes på rent kommercielle vilkår, hvorfor der er knyttet meget få krav til en tilladelse. Et krav er dog, at der sendes i DAB+ teknologien.

For at komme i betragtning til udbuddet skal ansøgere stille en anfordringsgaranti på 250.000 kr. pr. ansøgt tilladelse. Garantien frigives ved tilladelsernes udstedelse. Kun i regioner, hvor antallet af ansøgte tilladelser overstiger 16, sker tildeling af programtilladelser efter en skønhedskonkurrence.

Inviterer nye aktører

Udbuddet giver både nye og eksisterende aktører på radiomarkedet mulighed for ren digital radioudsendelse. Hidtil har alene landsdækkende radiostationer, der også har en FM-tilladelse, haft mulighed for at sende DAB-radio.

Udbuddet af et stort antal regionale tilladelser sker på baggrund af den mediepolitiske beslutning om at slukke for FM-båndet, hvis det medio 2018 kan konstateres, at minimum 50 pct. af radiolytningen sker på digitale platforme.

Udbuddet er et led i den køreplan for udbygning af digital radio i Danmark, som partierne bag medieaftalen i foråret 2014 vedtog.

Der er frist for ansøgning mandag den 26. januar. Radio- og tv-nævnet forventer senest fredag den 27. marts at kunne offentliggøre samtlige nye indehavere af tilladelser til DAB-blok 3. Tilladelserne forventes udstedt onsdag den 1. april.

Fem bureauer går efter DAB-millioner

Udbud af regional DAB til foråret

Hurtig DAB-udrulning udskudt til 2018 

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Ny rapport om danskernes nyhedsbrug, første skridt mod aftale for DPCMO, startskud på Se og Hør-strategi og et nødopråb fra produktionsbranchen er blandt nogle af ingredienserne, der har sat smag på denne uge i mediebranchen. Få et overblik i ugens briefing.

EU vil kræve strengere kontrol med statslige annoncekroner

I et nyt udspil lægger Europa-Kommissionen nu op til flere krav til gennemsigtighed og fair tildeling, når alt fra regeringer til statsejede virksomheder køber reklameplads hos medierne. Forslaget møder opbakning hos Danske Medier, der dog overordnet ser lovforslaget som dårligt nyt for mediebranchen.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs